ヤフーは、フェースブックおよびグーグルのアカウントからのログインを打ち切りへ

Yahoo to Axe Log-in With Facebook, Google Accounts - Digits - WSJ
ヤフーは今後、フェースブックやグーグルの登録情報を利用してサインインすることができなくなる。この変更は同社がユーザのデータへの制御を強めることになるが、新規サインアップの可能性を制限することにもなる。
ヤフー傘下のフリッカー、ファンタジー・スポーツといったサイトへの訪問者にも近日中ヤフーIDでのサインインが要求される、と同社のスポークスウーマンは述べた。この変更はまず同社による大学バスケットボール予約サイトで月曜から適用され、段階的にヤフー全体に適用されるという。
ヤフーの登録名とパスワードを要求することによって、同社は8億人の月間ヴィジタのデータ収集を強化することになり、ターゲット広告を販売するのに利用される見込みである。同社はフェースブックとくらべ、ソーシャル・コネクション情報の収集で遅れをとっており、グーグルとくらべ、ユーザの日間数十億件もの検索の記録で遅れをとっている。
首席経営執行役員マリッサ・メイヤーはヤフーを「パーソナライゼーション企業」とし、同社の人気サイトを改良し、ユーザの嗜好や関心に適合するニューズ記事や動画を宣伝している。このパーソナライズされた操作感覚向上を制御するため、ヤフーはログインも制御する必要が出てくる。
「われわれは今後もユーザの操作感覚向上に取り組み、その一環としてサインインの手順も改良します」とスポークスウーマンは述べた。「その趣旨は、パーソナライズされた最高の操作感覚を利用者全員に提供することです」
すべてのユーザをヤフーのパスワードに移行させることにより、セキュリティ向上と顧客サーヴィスの速度向上につながる、と彼女はいう。
しかしヤフーは、新しいアカウントを登録したくない、あるいは同社がデータを収集することに信用が置けないというユーザを百万人単位で失うおそれがある。
フェースブック経由のサインイン機能は2009年からヤフー・サイトに追加され、新しいユーザがアカウント作成の手間をかけずにサインインできるようになった。
このたびの変更は、フェースブックやグーグルがログイン・ツールの拡張によりオンラインの個人情報を一括化する試みに待ったをかけることになる。両社は社外開発者にログイン・ツールを無料提供しており、その代わりにユーザの利用履歴をサイトからモバイル・アプリまでデータ収集する。
ヤフーはフェースブックおよびグーグル登録情報によるログイン機能を備えた、最大のウェブサイトのひとつである。(続きを読む)

Yahoo will no longer let users sign in using Facebook and Google credentials, a move that will give the company more control over user data, but limiting potential new sign-ups.

Visitors to Yahoo sites including Flickr and Fantasy Sports will soon be required to sign in with a Yahoo ID, a spokeswoman for the company said. The change took effect on Monday for users of its college basketball bracket-picking site, and will eventually affect all Yahoo properties, she said.

Requiring a Yahoo name and password could help the company collect more data about its 800 million monthly visitors which it can then use to sell more targeted advertising. The company is at a disadvantage to Facebook, which collects information about social connections, and Google, which tracks billions of daily searches by its users.

Chief Executive Marissa Mayer has called Yahoo a “personalization company,” and revamped many of the company’s most popular sites to promote news articles and videos to match each user’s tastes and interests. To better control these personalized experiences, Yahoo may need to also control log-ins.

“We’re continuing to work on improving the user experience and that does include the sign-in process,” a spokeswoman for Yahoo said. “The intent is to let us offer the best personalized experience for everyone.”

Moving all users to Yahoo passwords will also improve security and speed up customer service, she said.

But Yahoo risks losing millions of users who won’t bother to register a new account or don’t trust the company to handle their data.

The ability to sign in using Facebook, first added to Yahoo sites in 2009, made it easier for new users to sign in without the hassle of creating a new account.

The move is also a setback for Facebook and Google, who have expanded their login tools in an attempt to simplify the concept of online identity. The companies give outside developers the login tools for free, and in exchange get data about user activities across a range of sites and mobile apps.

Yahoo is one of the largest Web properties to let users log in with their Facebook and Google credentials.

(From the "Digits" blog post. Thanks to Douglas Macmillan.)