セールスフォース・コムのマーク・ベニオフ: 「多くのCEOはパーソナルになり過ぎることを恐れている」

ヴェンチャービート: 著書『クラウドの向こう側』のなかで、あなたはソフトウェア・アズ・ア・サーヴィスのモデルを、サバティカルを過ごしたハワイで思い描いていたと語っています。そのコンセプトの起源について、もうすこし話してもらえますか? スタートアップのアイディアを、意識的に捜し求めていたのですか?
マーク・ベニオフ: わたしはなにかを見つけようとしていました。ただ、はじめはそれがスタートアップになるだろうという確信はありませんでした。アマゾン・コムなどコンシューマ・ウェブサイトで起きているものごとにわたしは興味を持っていて、インターネットにはビジネス・カスタマーについても、ものごとを根底からひっくり返すほどの可能性があると思っていました。自分がアントレプレナーになりたいのだということはずっと前からわかっていました。高校のときに自分のソフトウェア会社を始め、その後アントレプレナーシップを学ぶために大学へ行きました。それでも、10年以上も勤めた場所であり絆も強かったオラクルを辞めるときには遠慮があったのです。(つづきを読む)

VentureBeat: In Behind the Cloud , you talk about dreaming up the software-as-a-service model while on sabbatical in Hawaii. Can you say a little more about the concept’s genesis? Were you consciously looking for a startup idea?
Marc Benioff: I was looking for something ― and initially didn’t know that it would definitely be a startup. I was intrigued with what was going on with consumer websites such as Amazon.com and I knew the Internet had the potential to change everything for business customers as well. I always knew I wanted to be an entrepreneur. I started my own software company in high school and went to college to study entrepreneurship. Still, I had reservations about leaving Oracle, where I worked for more than a decade and had so many ties.

(From the "VentureBeat" blog post. Thanks to Anthony Ha.)