エンジェル投資者を見つけるときに気をつけること

アントレプレナーが犯してしまう過ちのなかでも一番よくあるのが、投資者を「セレブリティ」かどうかという物差しで選り好みしてしまうことだ(わたしが「セレブリティ」というのはテッククランチ的世界での意味であって、雑誌的世界での人たちのことではない)。セレブリティとされるエンジェル投資者を見つければ、資金調達のときなど、ちょっとした話題を集めることには役立つ。だがそれはそれだ。スタートアップというのは長い旅行である。あなたが気にかけるべきことは、浮き沈みを通じて、話題が薄れて行ってしまったあとのことである。その投資者が本当にそのとき、袖を捲り上げてあなたの力になってくれるかである。
セレブリティであることと、力になってくれるということが相反すると言いたいのではない。ロン・コンウェイは(スタートアップ界では)セレブリティだし、わたしが知っているなかで、もっとも精力的に活動する投資者のひとりだ。だがわたしがいくつかの会社への投資者として手を組んでいるセレブリティ投資者は何人かいるが、創業者のイーメールに返事も返さないという人もいる。これは成功している会社の話である。そういうわけでこの会社の創業者は本当に大事な問題があるときしかイーメールを送らないのだ。

The most common mistake entrepreneurs make is to base their choice solely on the investors’ “celebrity” value (by “celebrity” I generally mean in the TechCrunch sense, not the People magazine sense). Picking celebrity angels might help you get a little more buzz when you announce the financing and a few SUL tweets, but that’s about it. A startup is a long trip ― what you should care about is whether, through the ups and downs and after the buzz dies down, the investors will actually roll up their sleeves and help you.
That isn’t to say that being a celebrity and being helpful are mutually exclusive. Ron Conway is a celebrity (in the startup world) and is one of the hardest working investors I know. But there are other celebrity investors who I’m a co-investor with in a few companies who literally don’t respond to the founder’s emails. And these are successful companies where the founder sends them only occasional emails about really important issues.

(From the "cdixon.org - chris dixon's blog" post. Thanks to Chris Dixon.)