検索とソーシャル・グラフ

グーグルはキイワードをもとに、数十億ドル規模の経済をつくりあげた。わたしたちはキイワードを使って目的物を見つけ、広告主はキイワードを使って客を見つける。マイケル・アーリントンが指摘しているとおり、これがきっかけで加速度的に、低質でキイワードの散りばめられただけのコンテントが生まれている。そのなれの果てがスパムだらけのインターネットである。(ティム・アームストロングが新しいAOLのモデルとして、膨大なドメインネーム保有者でロボット的コンテント生産者である「ディマンド・メディア」の名を挙げていたのは哀しいことだった)
一部の人たちは、ソーシャル・ウェブが、つまりツイッターフェースブックによるリンク共有がわたしたちを救ってくれることを期待している。フレッド・ウィルソンは「ソーシャルが検索を上回る」と言い、理由として人々のソーシャル・グラフをゲームとすることは困難だからだと述べている。コディ・ブラウンはこのようにツイートしている。

ツイッターでは必然的にアルゴリズムではなく人がゲームとなる。試しに、@demandmediaのフォロワーが何人いるか見るといい。@arringtonや@jasonといったヤツらよりもずっと少ない数だ。

両方とも、いい点を指摘している。だがこの一連の議論から忘れられていることは、人々がソーシャル・ネットワークスで共有しているリンク(ニューズ、ブログ投稿、動画)はグーグルがほとんどカネを稼げていないカテゴリーにある、ということだ。(グーグルから利益を吸い上げられてしまったと非難するルパート・マードックや報道機関も、この論点を忘れているようだ)。
ニューズ、ブログ投稿、おもしろい動画、といったものに関する検索は、グーグルにとってはむしろ損失分野なのだ。グーグルの実情のビジネスは、格安航空券、DVDプレーヤ、悪徳弁護士などが出している広告の販売で成り立っている。(インターネット理想主義者の人たちにとっては哀しいことかもしれないが、これが実情である)。オンライン広告の売上は何かを購入するつもりのあるユーザを見つけることと直接連動している。グーグルにとって一番競合する脅威は、商品に関連したサイト、とりわけアマゾンである。グーグルで自動皿洗い機を探し出すことが困難になってくると、多くの人は検索をスキップしてアマゾンなど商品に関連したサイトに直接行くことになる。(つづきを読む)

Google has created a multibillion-dollar economy based on keywords. We use keywords to find things and advertisers use keywords to find customers. As Michael Arrington points out, this is leading to increasing amounts of low quality, keyword-stuffed content. The end result is a very spammy internet. (It was depressing to see Tim Armstrong cite Demand Media, a giant domain-name owner and robotic content factory, as a model for the new AOL.)

Some people hope the social web ― link sharing via Twitter, Facebook etc ― will save us. Fred Wilson argues that “social beats search” because it’s harder to game people’s social graph. Cody Brown tweeted:

On Twitter you have to ‘game’ people, not algorithms. Look how many followers @demandmedia has. A lot less then you guys: @arrington @jason

These are both sound points. Lost amid this discussion, however, is that the links people tend to share on social networks – news, blog posts, videos – are in categories Google barely makes money on. (The same point also seems lost on Rupert Murdoch and news organizations who accuse Google of profiting off their misery).

Searches related to news, blog posts, funny videos, etc. are mostly a loss leaders for Google. Google’s real business is selling ads for plane tickets, dvd players, and malpractice lawyers. (I realize this might be depressing to some internet idealists, but it’s a reality). Online advertising revenue is directly correlated with finding users who have purchasing intent. Google’s true primary competitive threats are product-related sites, especially Amazon. As it gets harder to find a washing machine on Google, people will skip search and go directly to Amazon and other product-related sites...

(From the "cdixon.org - chris dixon's blog" post. Thanks to Chris Dixon.)