インカムベント

ほとんどすべてのスタートアップには、先のある時点で買収者または競争相手となりうる大企業(「インカムベント」)が存在している。インターネットのスタートアップの場合、真っ先に出てくるのがグーグルとマイクロソフトで、ずっと裾野に行けばヤフーやAOLが出てくる。(それ以外にもたくさん、たとえばアップル、フェースブック、さらにはツイッターも? ある)。
まず計算するべきことといえば、あなたのスタートアップがそのインカムベントのプロダクト・ロードマップにいつか乗ることになるかである。これを予測する最善の方法は、あなたのスタートアップが取り組んでいることがその会社にとって戦略価値をもつかどうか計算することだ。(グーグルにとっての戦略価値が何であるかは、わたしの考えをこちらに書いてある)。気をつけることは、そのインカムベントに勤める人に訊いてみてもあまり役に立たないということだ。というか、彼らには今後たとえば2年間で会社にとって重要な価値をもつものが何であるかもわからないのだ。
もしあなたのスタートアップが取り組んでいることがインカムベントにとって戦略価値をもつのなら、彼らがある時点で市場に参入してくることに備えることだ。もしあなたたちがすぐれたプロダクトをつくっていて、すぐれたチームを雇用していて、「プロダクトの売却」や「トレード型売却」(よくあるのが5000万ドル前金で)をよろこんで受けるつもりがあるのなら、うまくいくだろう。もしあなたたちがこのサイズの成果を目指すなら、財務上の戦略を適切に計画しておくといい。トレード型売却は一般に独力でのしあがった会社、あるいはシード投資を受けた会社にふさわしいやり方だが、もし多額のVCマネーを調達している場合はふさわしくない。
もしあなたたちのプロダクトがインカムベントにとって戦略価値をもち、さらに大きな成果に賭けたいのなら、あなたたちのとるべき手は次の2つのどちらかである。(つづきを読む)

Almost every startup has big companies (“incumbents”) that are at some point potential acquirers or competitors. For internet startups that primarily means Google and Microsoft, and to a far lesser extent Yahoo and AOL. (And likely more and more Apple, Facebook and even Twitter?).

The first thing to try to figure out is whether what you are building will eventually be on the incumbent’s product roadmap. The best way to do predict this is to figure out whether what you are doing is strategic for the company. (I try to outline what I think is strategic for Google here). Note that asking people who work at the incumbents isn’t very useful – even they don’t know what will be important to them in, say, two years.

If what you are doing is strategic for the incumbents, be prepared for them to enter the market at some point. This could be good for you if you build a great product, recruit a great team, and are happy with a “product sale” or “trade sale” – usually sub $50M. If you are going for this size outcome, you should plan your financing strategy appropriately. Trade sales are generally great for bootstrapped or seed-funded companies but bad if you have raised lots of VC money.

If your product is strategic for the incumbent and you’re shooting for a bigger outcome, you probably need to either...

(From the "cdixon.org - chris dixon's blog" post. Thanks to Chris Dixon.)