ニューズはグーグルでさえ手を焼くビジネスだ

検索エンジンがニューズ・ウェブサイトから利益を取って行ってしまっているという迷信がはびこっている。つい数か月前、ルパート・マードックは次のように言った。「グーグルはまったくお見事なビジネス・モデルをこしらえてくれたものだ。ニューズ収集には対価を払わず、それでいてコンテントにくっ付ける検索広告から利ざやを得ている」
現実はといえば、ニューズはやっかいなビジネスである。ピリオド。グーグルでさえ、そこからカネを稼いでいない。たとえば、グーグルで「アフガニスタン戦争」と検索した結果がこれである。

気がついただろうか、このページには広告がひとつも載っていない。これは「アフガニスタン戦争」の広告はクエリごとの収益があまりに低く、グーグルはこれを、散らかったページのせいでユーザ・エクスペリエンスを犠牲にするほどの価値がないと見たからである。グーグルにはニューズ検索クエリ(とその他多くのカテゴリの検索クエリ)について同じ手段をとれるだけの余裕がある。これはグーグルのリアル・ビジネスはユーザが購入意思を持ちそうな検索クエリに載せる広告を売ることだからである。主要な稼ぎ頭のカテゴリは旅行、家電、悪徳弁護士などがある。ニューズ検索クエリは赤字部門である。(つづきを読む)

There is a widespread myth that search engines have taken profits away from news websites. A few months ago, Rupert Murdoch said: “Google has devised a brilliant business model that avoids paying for news gathering yet profits off the search ads sold around that content.”

The reality is that news is a lousy business. Period. Even Google doesn’t make money on it. For example, here are Google’s search results for the phrase “afghanistan war”:

Notice there aren’t any ads on the page. This is because ads for “afghanistan war” generate such low revenues per query that Google doesn’t think it’s worth hurting the user experience with a cluttered page. Google can afford to do this on news queries (along with many other categories of queries) because their real business is selling ads on queries where the user likely has purchasing intent. Big money-making categories include travel, consumer electronics and malpractice lawyers. News queries are loss leaders.
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(From the "cdixon.org - chris dixon's blog" post. Thanks to Chris Dixon.)