フェースブックの収益源になるか?アドワーズ的アップ・センター検索


Facebook’s Next Money Maker? Its Version Of AdWords In Its New App Center Search - TechCrunch
フェースブックは本日、アップ・センターに検索ボックスを追加したが、これより関心を惹くのはつぎに同社が打つてきそうな手である。フェースブックは近く、開発者に課金して検索キーワード広告を買えるようにする。アップ・センター検索ボックス上部に広告は並ぶ。これは同サイト一般におかれた検索ボックスのそれと同様、特定の言葉で広告がでる。また、アップ・センターがこれから先へ進んで検索結果ページになれば、あるいはアドワーズ型の結果連動広告の開花となりうる。
まず、ニューズ自体からお伝えしよう。フェースブックにはこれまで、アップ・センターで検索ができなかった。それにいちばん近いのは検索エンジンでサイト内容をさがし、そこにアップ・センターのアップ・プロファイル・ページが出てくるというもの。本日、フェースブックはサイト内検索ボックスにアップ・センターを追加した。これで特定の名前やキーワードで、たとえばフィットネスや自動車などを入力して検索が可能となる。ただし検索ページはなく、ドロップダウン型のオプションにとどまる。
アップ・センターにも広告の余地を与えたというわけだ。この余地というのは、フェースブックの戦略にもピタリとはまるもので、同社は公式アップル・アップ・ストアやグーグル・プレイ・マーケットプレイス外に一等たるアップ発掘手段をもたらす戦略で、ちなみにこれらには広告はだせない。同社の信条ではアップが実際使われている頻度によるレート方式、ソーシャルレコメンデーションに加え、広告がユーザにとっては単なるダウンロードランキングのリスト以上の役に立つというわけだ。
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Facebook added a search box to its App Center today, but what it might do next is more interesting. Facebook could soon let developers pay to buy search keyword ads in the App Center search typeahead, similar to the specific name ads in its site-wide search typeahead. And if App Center goes beyond the typeahead and launches a search results page, it could host full-blown AdWords-style search ads.
First the actual news. Previously, there was no way to search in Facebook’s App Center. The best approximation was searching in the site-wide search engine which would pull up app profile pages in App Center as results. Today Facebook added an internal search typeahead to App Center that lets you search for apps by name or by keyword like “fitness”, or “cars”. There’s no results page, though, just a drop-down of options.
That sets the stage for ads within App Center. This prediction falls right in line with Facebook’s strategy to become the leading source of app discovery outside of the official Apple App Store and Google Play marketplace — where no ads appear. It believes that with social recommendations and quality ratings based on how often people actually use an app, it can help us find apps better than simple ranked lists based on downloads.

(From the TechCrunch blog post. Thanks to Josh Constine.)