グルーポンのクローンがひとつ減る: J.P.モルガン・チェースがブルームスポットを買収

One Less Groupon Clone: J.P. Morgan Chase Acquires Bloomspot – AllThingsD
ブルームスポットは、クーポンや優待券マーケットの小さな一角を担う企業である。同社は、J.P.モルガン・チェース傘下のチェース銀行によって買収された。
この買収は、ウォール・ストリート・ジャーナルをはじめとするメディア数社により報道された。同紙は複数の情報源を引いて、このサン・フランシスコを本拠とする企業の買収にチェース銀行が3500万ドルを払ったと報じた。
ブルームスポットの100人ほどの従業員は、融資や振替業務を行なう同銀行での雇用を提示されるという。
この両社は、相性も良好である。
一般に言って、銀行やカード・イシュアは目下、新しい収益の流れを模索している。というのはダービン法案により、デビット・カードの決済に対し加盟店に課金できる限度額が規制されるためだ。さらには、銀行はすでに、消費者の消費行動にもとづいてターゲット広告を送信している。
先日の記事で、わたしはビザ、マスターカードアメリカン・エキスプレスといった金融企業にはグルーポン買収の可能性があると指摘した。だが、グルーポンについて問題なのはその値段である。IPOの価格から80パーセント以上も下落したとはいえ、同社を買うには依然、10億ドル以上を要する。
このたびのチェース銀行による買収から、値段が安ければ引き合いはあるということが見て取れる。
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Bloomspot, one of the smaller players in the coupon and loyalty market, is being acquired by Chase Bank, a subsidiary of J.P. Morgan Chase.

The acquisition was reported by several media outlets, including The Wall Street Journal, which cited sources close to the transaction as saying that Chase paid $35 million for the San Francisco company.

Bloomspot’s roughly 100 employees are expected to be offered jobs at the lender and payment processor.

Together, the two should be a good fit.

In general, banks and card issuers are looking for new revenue streams after the Durbin Amendment capped the amount that they could charge merchants on debit card transactions. Additionally, many banks have already begun sending targeted ads or deals to consumers based on their spending habits.

In a recent story, I named financial companies, including Visa, MasterCard and American Express, as potential acquirers for Groupon. However, one impediment with Groupon is its price. Even though its stock is down around 80 percent since its IPO, it would still cost billions to acquire.

The purchase today by Chase shows that there is an interest, just at a lower price point.

(From the All Things D blog post. Thanks to Tricia Duryee.)