ジンガのモバイルへの再挑戦について、ダン・マトリックはポーカーの手の内を見せる

Don Mattrick shows his poker hand for turning Zynga around in mobile (interview) | GamesBeat | Games | by Dean Takahashi (March 3, 2014 8:00 AM)
ジンガの首席経営執行役員に就任してから7か月が経ち、ダン・マトリックは大きな手を打ってきた。
本日、彼はジンガの三大フランチャイズ「ワーズ・ウィズ・フレンズ」「ファームヴィル」「ジンガ・ポーカー」を土台とした新作の発表を行なう。1か月前、彼は「ナチュラルモーション」への5億2700万ドルでの買収に合意した。人気のモバイル・タイトル「CSRレーシング」「クラムジイ・ニンジャ」などの発売元である。この数か月、複数の幹部社員が退社し、マトリックは後任を自分で指名、チーフ・オペレーティング・オフィサーにクライヴ・ダウニーを選んだ。
企業再生はきびしい道のりだ。ジンガはソーシャル・ゲームとモバイルの溝を渡る橋を見逃してしまった。昨年同社は黒字、といっても小額だが、利益を出した。同社は数百人の従業員(その多くは契約社員の開発者)を削減した。同社は「ヨーヴィル」ゲームの終了を決定、もっともこれはまだ忠実なファンがいる。かつてフェースブックを席巻したようにモバイルの海図を制覇するまではまだ程遠い。
しかしマトリックはヒットを出すという強い信念をもち、ジンガは5大ゲーム・ブランドに重点投資、より大きなリスクをとる。インタヴューで、彼はこの6年間のべ数十億人以上がジンガのゲームをプレイしたと述べ、そのうち4億人はファームヴィルをプレイしたという。以下わたしたちのインタヴューのテープ起こしから抜粋して掲載する。
ゲームズビート:あなたの展望から感じられるのは、ゲーム設計の変更を大胆に行なっているようですが。
ダン・マトリック:まず取り組んでいることは、限られた時間でより多くの進展を為すということです。弊社が今後めざしていくビジネスの息吹となるような、大事なことから重点投資してきました。取り組んでいるのは、無料でプレイできるコンテントのリーダーになるためのことです。コンシューマへの聞き取りも以前より集中的に行なっています。競合とくらべてエクスペリエンスの差異化に必要なことはなにか、時間を費やして検討しています。取り組んでいるのは、好機を見逃さないということです。「さあ、コンシューマ好みのカテゴリで、エクスペリエンスを向上させようぜ」ということです。
エンターテインメントにおいては、どんなカテゴリーでもトップの20位までが利益の可能性の50パーセント以上を占めるということはよく知られています。そのトップ20に入るヒット作を出せるだけの能力をなんとしても勝ち取るということです。
スーパーセル社の「ヘイ・デイ」に相当するような好機を、弊社ではファームヴィルをモバイル版へ移植するのではなく、オンラインでもオフラインでも動作するiOS版やアンドロイド版を開発することで獲得します。ウェブ版とモバイル版のどちらでも商取引が可能な経済モデルをつくりだして、ゲーム設計を進化させることでモバイル・デヴァイスの操作感覚を向上させます。それがわれわれのチームが取り組んでいることです。大いに期待しています。試供版の評価はとても好調です。どう思われましたか?
ゲームズビート:ファームヴィル2は改良された点が存分にモバイルに生かされていますね。ジンガ・ポーカーやワーズ・ウィズ・フレンズでも、あなたたちは誰かがやってきてお膳返しをする前に、自分たちでやっているように見えます。とくにモバイルで。
マトリック:そうです。わたしたちがやりたいことは、コンシューマがびっくりするような価値を提供することです。どんなカテゴリのプロダクトであっても。それが仕事です。時間が経てば、チームはもっと強くなります。オーディエンスから学びつづけています。1つのきっかけで、2つのことを生み出すようにしています。より多くの人から聞き、人々が気に入るよう取り組むこと、ゲームの進化によりびっくりするほど操作感覚を向上させること。このほかにもチームが取り組んでいることがあります。彼らは、とても思慮深く実行しています。
よい知らせがあります。投資という見地からして、結果が財務諸表にも現れるということです。2014年は会社の成長の年となります。わたしは大いに期待しています。(続きを読む)

Seven months into his tenure as chief executive of Zynga, Don Mattrick is making some bold moves.

Today, he is announcing three major mobile titles based on Zynga flagship franchises Words With Friends, FarmVille, and Zynga Poker. A month ago, he agreed to pay $527 million for NaturalMotion, the publisher of hot mobile titles like CSR Racing and Clumsy Ninja. Many executives have left the company in recent months and Mattrick is replacing them with his own picks, like chief operating officer Clive Downie.

The turnaround is a tough one, as Zynga missed big opportunities bridging the gap from social games to mobile. It turned a profit last year ― but a small one. It has shed hundreds of employees, including many seasoned developers. The company is shutting its YoVille game even though it still has loyal fans. And it still isn’t anywhere near its goal of dominating the mobile charts the way it once reigned on Facebook.

But Mattrick believes that the hits will come as Zynga doubles down on five major game brands and takes more creative risks. In an interview, he reminded us that more than a billion people have played Zynga games in the past six years, including 400 million that have played FarmVille. Here’s an edited transcript of our interview. (Also see our analysis of Zynga and previews of Zynga Poker, Words With Friends, and FarmVille 2: Country Escape).

GamesBeat: From your perspective, it feels like you guys are being gutsy with some of your game-design changes.

Don Mattrick: The first thing we’re trying to do is accomplishing more progress in the passage of time. We’ve doubled down on important things that our company should be doing to support our aspirations for the business that we want to become.

We’re trying to make sure the company becomes a content leader in free to play. We’ve been building stronger teams. We’re paying more attention to consumer research. We’re spending time thinking about how our experiences are differentiated relative to the competition. We’re trying to be thoughtful about the opportunity, which is, “Hey, we should be creating experiences in categories that we know consumers love.”

As you know, in entertainment, the top 20 in any category account for more than 50 percent of the profit pools that are available. We’re fortifying, committing, and building capabilities to create hits that show up in the top 20.

We’ve created an opportunity for a company like Supercell with Hay Day by not bringing FarmVille to mobile, building an iOS and an Android version that works online and offline, building an economic model where you can have trading between the Web and mobile versions, innovating on the game design, making it performant on those mobile devices. That’s what the team’s been doing now. I’m pretty excited about it. The testing has been well-received. What did you think of it?

GamesBeat: FarmVille 2 definitely translates a lot of those improvements over to mobile. With Zynga Poker and Words With Friends, it almost seems like you guys want to disrupt yourselves before someone comes to disrupt you, especially on mobile.

Mattrick: Here’s what we’ve gotta do. We’ve gotta overdeliver value to consumers, in any product category where we are. That’s the job. As time passes, our teams get more capable. They learn more from having an audience. We get an opportunity to give two things: things that are proven, that people love, and things that are innovative, that add to the surprise and delight of the experience. Those are the things the teams are executing on. They’re doing it in a thoughtful way.

The good news is, from an investment standpoint, those results are showing up in our financial measures. We expect that 2014 will be a year of growth for the company. I’m pretty excited about that.

(From the "GamesBeat" blog post. Thanks to Dean Takahashi.)