イーベイはアマゾンの小売市場の溝を埋めることができるか?

Is eBay Poised to Fill Amazon’s Retail Market Gap?
オークション・サイトを今後も維持していく見込みが強いものの、イーベイはマーケットプレース部門に小売業者を呼び込み、アマゾンやグーグルといった競合と並んで当日配達市場への取り組み強化を進めている。大手の旧世代小売業者が「イーベイ・ナウ」に参加するとともに、消費者直販モールの今期開設が囁かれており、イーベイはアマゾンが手付かずにしている溝を埋めることになるだろうか?
旧世代小売業者のあいだに根強いアマゾンが参入による利益率悪化の懸念に対し、処方箋を提供すべくイーベイの戦略は昨年夏「小売業者組合プラットフォーム」を開設。このアプリは顧客が自分の都市を選択して、小売業者へ注文を出す(そしてイーベイ傘下のペイパルで支払う)のに使われ、またイーベイ・ナウを利用して2時間以内に配達してもらうことも可能となる。このプラットフォーム展開はイーベイの強い成長機会をもたらすもので、同社は2015年の売上高が210億ドルに達すると計画している。同社の利益はペイパル子会社化により大きく底上げされている。ペイパルはイーベイ・ナウの支払い方法のひとつとなっており、デジタル・ウォレットの先駆者である。昨年66億ドルの利益を産み出した同社はイーベイの売上高の3分の1以上を占める。
イーベイ・ナウはダラス、シカゴ、ニューヨーク市の一部、サン・フランシスコ半島で利用可能となっており、計画では25の国内都市のほかロンドンなどでも今年中に展開される。一律5ドルの利用料を支払えばメイシーズ、アーバン・アウトフィッターズ、マイクロソフト、GNCといった33のストアから商品を配達してもらうことができる。このサーヴィスはまだ黒字になっていないものの、今後の競争力への期待は厚い。イーコマースバイツ誌によれば地方小売業者はこのプログラムにの対象になっていないが、イーベイ幹部には近い将来の展開を目指す声もあるという。
もしイーベイが小売業者リストに小規模自営業者を入れると、コンシューマーがますますオンライン購入に傾く現状で目減りした売上高を回復させることもあるだろう。地方雇用創出の役目を引き受けるかのごとく、イーベイは先週カナダのオンタリオに6番目のフルフィルメント(配送)センター開設の予定を発表した。
テッククランチが報じている通り、イーベイはアマゾンの席巻する市場に食い込むため「ザ・プラザ」の展開を計画していると囁かれている。これは小売業者が直接消費者に商品を販売でき、イーベイの旧来プラットフォームを経由せずに済む。ザ・プラザはアリババのTモールのに対抗する合衆国版を開設する見込みだ。Tモールは非常に人気が高く、7万以上の小売業者を中国の消費者と接続しており、アップル、ナイキ、デルなどが挙げられる。正式発表がまだのオンライン・モールの成功可否については賛否両論があるがイーベイと提携した大手小売業者の数はその期待の大きさを示唆するものだ。(続きを読む)

While it will likely always maintain its online auction site, since 2012 eBay (NASDAQ:EBAY) has shifted growth focus towards partnering with retailers through its Marketplaces division, competing with powerhouses Amazon (NASDAQ:AMZN) and Google (NASDAQ:GOOG) to become number one in the same-day delivery market. As more major brick and mortar retailers join eBay Now, as well as rumors of an online direct-to-consumer mall launching this season, is eBay filling in the retail gaps Amazon has left open?

In an expansion strategy designed to address brick and mortar retailers’ long-standing and increasing concerns about Amazon cutting into its profit margins, last summer eBay launched the Retail Associate Platform, an app allowing customers in select cities to order products from participating retailers (with the option to pay via eBay-owned PayPal) and have its purchase delivered within two hours using eBay Now. Introduction of the platform has led to a strong outlook for eBay, projecting its overall revenue in 2015 to reach over $21 billion. Its profits are significantly supported by ownership of PayPal, which is a purchasing option in eBay Now and the clear leader in digital wallets. Generating $6.6 billion in profits last year, PayPal accounted for over a third of eBay’s revenue.

EBay Now is available in Dallas, Chicago, parts of New York City, and the San Francisco Peninsula with planned expansion to 25 more domestic cities this year as well as London. Charging a flat $5 fee to deliver goods from 33 stores that include Macy’s, Urban Outfitters, Microsoft, and GNC, the service is currently not profitable but is viewed as essential for staying competitive. ECommerceBytes noted that local retailers have not yet been included in this program but notes that eBay executives hope to do so in the near future. If eBay expands its retailer list to include small independent retailers, this could be a boon for those whose have sales have dropped as consumers increasingly shop online. Stressing its role as local job creators, eBay announced last week that it will open its sixth fulfillment center later this year in Ontario, Canada.

As originally reported in TechCrunch, eBay is also rumored to attempt further expansion into Amazon’s market with the expected introduction of The Plaza, allowing retailers to sell directly to consumers without going through eBay’s traditional platform. The Plaza would also compete with the soon to be launched U.S. version of Alibaba’s highly popular Tmall, which connects 70,000 retailers, including Apple, Nike, and Dell, with Chinese consumers. While there is much speculation about the success of this as yet unannounced online mall, the number of major retailers who have recently partnered with eBay Now seems a positive indicator of its feasibility.

(From the "Wall Street Cheat Sheet" blog post. Thanks to Kimberly Warner-Cohen.)