報道: フェースブックがモバイル決済システムへ前進

Report: Facebook Moves Deeper Into Mobile Payments - WSJ.com
フェースブックのゴールは世界を接続することである。そしていま同社は世界の財布を接続しようとしている。
フィナンシャル・タイムズの報道によると、フェースブックは英国でのモバイル決済システムの規制当局承認に向け一歩前進したという。
以前よりフェースブックはモバイル決済システムの開始が取り沙汰されていた。ペイパル同様、フェースブックは取引処理の手数料として決済金額から一定割合を徴収することで、広告に留まらない売上を新たにつくることができる。
フェースブックはコメント要請に応じなかった。
モバイル決済システムはフェースブックにとって、より一層の個人情報収集の方法となり、ターゲティング広告へ活用され得る。同社の主要な収入源である。顧客の出費傾向を知ることでフェースブックは広告キャンペーンを張り、購入を促すことも見込まれ、ソーシャル・ネットワークである同社の広告が効率化することに寄与する。そしていま、フェースブックサードパーティーの名簿業者と連携してこのゴールを目指している。
フェースブックはこの業種での経験があり、フェースブック向けアプリを開発するヴィデオゲーム・メーカーから決済手数料を収集している。だが、多くの人はデスクトップ・コンピューティングからスマートフォンへ移行しており、このビジネスは縮小してきた。(続きを読む)

Facebook's goal is to connect the world. Now, it seems the company wants to connect world’s wallets.
According to a report in the Financial Times, Facebook has taken steps to get regulatory approval for a mobile payments system in the United Kingdom.
It’s long been rumored that Facebook might start a mobile-payments system. Like PayPal, Facebook could charge a commission for each transaction and collect a portion of payments, giving the company a new revenue stream beyond just advertising.
Facebook declined to comment.
A mobile payment system would also allow Facebook to gather even more personal information about people that it could use for targeted advertising, which is at the core of the company’s business. Knowing the spending habits of its customers also could allow Facebook to match purchases with ad campaigns, helping the social network prove the efficacy of its advertising. Right now, Facebook partners with third party data brokers to accomplish that goal.
Facebook already dabbles in this arena, collecting payments from videogame makers who develop apps for Facebook. But as more people move from desktop computing to smartphones, that business has been shrinking.

(From the "Digits" blog post. Thanks to Reed Albergotti.)