セールスフォースがウエラブル機器向けソフトウェア・プログラムを開設

腕時計などポータブル機器をマーケティング・データベースへ接続するというアイディアはこれまで長年、幅広い分野の小売やヘルスケアといった企業の想像を喚起してきた。しかしアイディアと現実との間には、いまでも深い溝がある。セールスフォース・コムはクラウド・ソフトウェア・メーカーだが、この需要のために、ローコストの手法でこのテクノロジが接続可能となるように資本政策を推し進めている。
同社は火曜日にセールスフォース・ウェアを開設、このソフトウェアおよび開発者ツールは、企業がビジネス・アプリケーションをスマートグラス、スマートウォッチなどインターネット接続可能なウエラブル機器向けに制作することを支援する。「われわれはアプリ制作に弾みをつけることを目指しています」と語るのは、セールスフォース・コムの先進テクノロジ担当シニア・ヴァイス・プレジデントであるダニエル・ディバウだ。セールスフォースのこのプロジェクトではパートナー各社として、グーグル、サムスン電子、ペブル・テクノロジーズ、フィットビットなどが挙げられると彼は言う。これまでのところ、ウエラブル機器のビジネス利用にはプロフェッショナル・スポーツ、軍隊、病院などがある。だが企業においてはプライヴァシーの懸念、ビジネス利用への不安、機器で動作するアプリの不足が普及の足かせとなっている。セールスフォースは一歩早く踏み出すことで、ビジネス向けアプリのマーケット拡大を推し進める。
セールスフォースの取り組みはウエラブル機器のビジネス普及を加速する可能性があるとアナリストは言う。だが競合するジェネラル・エレクトリックやシスコシステムズなどがウエラブルなど接続機器における新たな収益化を狙っており、企業がそちらへ飛び乗ることも見込まれる。セールスフォースが10年前に顧客情報管理ソフトウェアにおいて採った手法は、すでに確立されたパッケージ販売ソフトウェア・メーカーに対しクラウドベースのアプリケーション製品群を提供するというもので、同社はウエラブル機器のビジネス利用というむずかしいマーケットにおいてもやはり同様に、インターネット・オヴ・シングズの重鎮を成す各社に対し、同社がすぐに需要があると見込んだ点に特化し、そのプラットフォームとアプリケーションを提供する。セールスフォースはこのプラットフォームへ参加しアプリケーションを制作する開発者の注目を集めることに期待している。これは同社がサードパーティ開発者を多数呼び込んで打ち立てたクラウドのエコシステムの延長である。
ウエラブル機器を身につけた未來の労働力を可視化するための支援として、セールスフォースの開発者キットにはリファレンス・アプリケーションが含まれる。たとえばリポーティング・ツールでは、コールセンターのマネージャが通話件数など状況をリアルタイムでスマートウォッチなどウエラブル機器から測定できる。このほかに、面会を予定している見込み客の情報を閲覧できるアプリがある。また、ホテル・チェックイン・アプリでは顧客がホテルに入って行くと自動的にチェックインされ、部屋を通知される。セールスフォースは別のアプリで、労働者がグーグル・グラスから油田掘削装置の修理履歴を見ることのできる機能を提供している。(続きを読む)

The idea of connecting portable devices like watches to marketing databases has for several years caught the imaginations of companies across a broad spectrum of industries including retail and health care. But there’s still a wide gap between the idea and the reality. Salesforce.com Inc. CRM +2.61% , a cloud software maker, is hoping to capitalize on this need with a low-cost approach that could make this technology more accessible.

The company Tuesday launched Salesforce Wear, software and developer tools that companies can use to build business applications for smart glasses, watches and other wearable devices that connect to the Internet. “We want to jumpstart wearable app development,” said Daniel Debow, senior vice president of emerging technology at Salesforce.com. He said Salesforce.com is partnering with Google Inc. GOOGL -0.43% , Samsung Electronics Co. 005930.SE +1.92% Ltd., Pebble Technology Corp., Fitbit Inc. and several other companies for the project.

So far the business case of wearables has been made in markets such as professional sports, in the military, and at hospitals. Elsewhere, corporate adoption has been hampered by privacy concerns, uncertainty about business cases, and the lack of apps to run on the devices. Salesforce.com, by getting in early, hopes to help develop and shape that business app market.

Salesforce’s move could accelerate adoption of wearables in the corporate market, analysts say, but it also allows the company to get a jump on rivals such as General Electric Co. GE -0.11% , Cisco Systems Inc. CSCO +0.81% and other companies that are interested in mining new revenue streams from wearables and other connected devices. Much like how Salesforce.com approached the customer relationship management market over a decade ago, where it brought a cloud-based application suite to market against established packaged software makers, it appears to be doing the same thing in the nascent business wearable market, positioning itself againstsome Internet of Things heavyweights with a platform and a number of applications it believes are likeliest to serve immediate needs. Salesforce is counting on attracting the attention of other application developers to add to the appeal of its platform, much like the company’s current crop of third-party developers have built out its cloud ecosystem.

To help developers visualize the device wearing workforce of the future, Salesforce.com’s developer kit includes a number of reference apps. One, a reporting tool, allows a call center manager to check call volume and other details in real time from a smartwatch or some other wearable. Another app lets users view information about potential clients they’re about to meet with. There’s a hotel check-in app where a customer walks into a hotel and is automatically checked in and notified of their room via the device. Salesforce.com also built an app that enables a worker to access from Google Glass machinery repair history on an oil rig.

(From the Digits blog post. Thanks to Clint Boulton.)