プライスラインがオープンテーブルを26億ドルの現金で買収

ホテル予約サイトのプライスラインは、レストラン予約企業のオープンテーブルを26億ドルの現金で買収することで合意、これにより同社の事業へデジタル予約のリーダーを加えるとウォール・ストリート・ジャーナルが報じた。オープンテーブルはプラットフォーム上で予約可能なレストランが3万1千店あり、同社サイトおよびモバイルからの予約は月間平均1500万人である。
プライスラインはこの買収交渉で一株103ドルを提案したとウォール・ストリート・ジャーナルは報じたが、これは木曜日の終値を46パーセント上回る。プライスラインはこのマーケットに大きな成長の余地を見ており、合衆国内のレストラン数やオープンテーブルの現在の加盟店数からすれば、その可能性は高い。
ドリップアドヴァイザは先月、パリを本拠とするラフルシェットを買収したが、これもオープンテーブルと同様のサーヴィスを提供している。WSJによると、このフランス企業の加盟店は12000店と、オープンテーブルと比較してかなり少ない。だが多くのスタートアップが現れており、オープンテーブルに値段で対抗している(オープンテーブルは加盟店に月額利用料金を課している)。
ボストンのスプーンスプーンは、「今晩の宿」方式の直前レストラン予約でキャンセルに対応している。だがオープンテーブルの先行は大きく、たとえば連携によりアップルのシリにサーヴィスを組み込むなど、OSの主要機能に採用されている。それに加え、プライスラインはブッキング・コムやカヤックの買収によりホスピタリティ・マーケットでの幅広い守備範囲をもち、両社は一層広い分野で旅行客へのサーヴィス提供が可能となる見込みだ。(続きを読む)

Hotel booking site Priceline has agreed to acquire reservation booking company OpenTable for $2.6 billion in cash, adding the leader in digital reservations to its portfolio, the Wall Street Journal reports. OpenTable has over 31,000 restaurants on board its platform, and sees an average of 15 million people book reservations on its site and mobile apps per month.

Priceline offered $103 per share in cash as part of the deal, which the WSJ notes is a 46 percent increase over its closing market price on Thursday. Clearly Priceline sees a lot of potential for growth in the market, and given the total size of the restaurant industry in the U.S. compared to OpenTable’s current client base, that seems likely.

Last month, TripAdvisor bought Lafourchette, a Paris-based startup that offers similar services to OpenTable. The French company has far fewer restaurants, at around 12,000 according to the WSJ, but other startups are also beginning to emerge and challenge OpenTable on pricing (the company charges restaurants a monthly fee for its services). Other’s like Boston’s SpoonSpoon are using a Hotel Tonight-style last-minute reservation model for cancellations.

OpenTable has a heavy lead, however, and key partnerships with companies like Apple, where its services appear in Siri and other key OS-level integrations. Plus, Priceline has a wide view on the hospitality market, with previous acquisitions including Booking.com and Kayak, so this could help both companies broaden the scope and value of their offering to travelers.

(From the TechCrunch blog post. Thanks to Darrell Etherington.)