輝かしい社員が会社を去ろうとするとき

…会社の創業者や上層管理職が、輝かしい社員を失わないために気をつけておくべきことを、いくつか挙げてみよう。
1 - 彼らにはいつだって電話がかかってくるものと心得る。彼らにはべらぼうに給料を払っているだとか、ストック・オプションを山ほど与えているだとか、ふさわしい肩書きをつけているだとか、いずれにせよ「いったい余所にどんないいところがあるのか」と傲慢になってはいけない。彼らのような人には、余所の会社や創業者から、いつでも電話はかかってくる。
2 - 忠誠心は苦労して得るものである。人間関係は、双方向の通りである。あなたのほうからも忠誠心を感じていないのであれば、相手に忠誠心を期待してはいけない。これは時間と共通の経験が求められるのだ。
3 - 不自然なことは一切しない。輝かしい社員が辞職すると言ったとたんに経営陣が割り込んできて、とっておきの慰留案を差し出すというのは、誰にとっても卑怯で不愉快に見える。このような手を使うスタートアップを見たことがある。輝かしい社員が辞職をほのめかすと、とたんに王手を打ったようなかたちになる。大企業でもこういったことは年中起きている。そんなことをして、既存の従業員にはどう思われるというのか。当事者となった人にはどう思われるというのか。
4 - 積極的に動く。輝かしい社員がより多くのことに参画できるためにはどうすればいいか考える。挑戦できることを増やす。(つづきを読む)

Here are a few things founders and senior managers at companies should keep in mind to avoid losing amazing people.

1 - Assume they are getting calls all the time. Don’t carry the arrogant “where are they going to go” syndrome where you convince yourself that you are paying them a lot or they have a ton of stock or a great title or whatever. These folks are always getting calls from other companies and founders.

2 - Loyalty is earned. It’s a two way street with relationships. Don’t expect people to be loyal if you don’t have the same feelings in return. It also takes time and shared experiences.

3 - Avoid doing anything unnatural. Its awkward and uncomfortable for everyone when an amazing person says they are leaving and then management comes in with a killer counter offer. I’ve seen startups do this. Amazing person is about to leave and suddenly they get the keys to the kingdom. Big companies do this all the time as well. What does that say to existing employees? What does it say to the individual involved.

4 - Get proactive. Think about how to get your amazing people involved in more things not less. Give them more challenges.

(From the "bijansabet.com" blog post. Thanks to Bijan Sabet.)