あなたのアイディアではなくあなた自身を売り込む

すぐれた会社を打ち立てるための最も重要な部分はすぐれたアイディアをこしらえることだという、神話が蔓延している。この神話は人気映画や本の影響である。たとえば「ポストイット」を発明した人、カクテル・アンブレラを発明した人が一晩で億万長者になるという話。あとは経験豊富な実業家たちが裏打ちをつける。だが彼らはたいてい実際にはそれを信じていない。ヴェンチャー・キャピタリストのなかには「あなたのアイディアを人に売り込む一番の方法」だとか「矢継ぎ早の質疑応答の仕方」の話をする人もいる。ビジネス・スクールの大半はビジネス・プランのコンテストがあるが、これはスタートアップ・アイディアの美人投票というのが実のところである。これらすべてがアイディアが第一であるという神話を強化している。
現実には、アイディアはそれほど大事ではない。第一に、ほとんどすべてのスタートアップにおいて、時間が経つにつれアイディアは(しばしば劇的に)変化する。第二に、アイディアは比較的有り余っている。まともなアイディアならまずはほかの誰かが考えたことのある可能性が非常に高い。それに(よく驚かされるが)大風呂敷を広げた投資者がくっついている。アーリイ・ステージにおいては、アイディアはそれ自体ではあまり意味がなく、アイディアはチームの創造性や思慮深さを反映するという理由で意味をもつ。
アーリイ・ステージのスタートアップを売り込む場合、ほんとうに大事にすべきことは、あなた自身とあなたのチームを売り込むことだ。これをするときに気をつけてほしいのは、スタートアップは第一に「ものづくり」をするためにあるということだ。だからあなたのバックグラウンドとして最も重要な側面は、あなたが出たビジネス・スクールの名前でも勤務した会社の名前でもない。あなたがつくってきたものである。(つづきを読む)

There is a widespread myth that the most important part of building a great company is coming up with a great idea. This myth is reflected in popular movies and books: someone invents the Post-it note or cocktail umbrellas and becomes an overnight millionaire. It is also perpetuated by experienced business people who, for the most part, don’t believe it. Venture capitalists often talk about “the best way to pitch your idea” and “honing your elevator pitch.” Most business schools have business plan contests which are essentially beauty pageants for startup ideas. All of this reinforces the myth that the idea is primary.

The reality is ideas don’t matter that much. First of all, in almost all startups, the idea changes – often dramatically – over time. Secondly, ideas are relatively abundant. For every decent idea there are very likely other people who’ve also thought of it, and, surprisingly often, are also actively pitching investors. At an early stage, ideas matter less for their own sake and more insofar as they reflect the creativity and thoughtfulness of the team.

What you should really be focused on when pitching your early stage startup is pitching yourself and your team. When you do this, remember that a startup is primarily about building something. Hence the most important aspect of your backgrounds is not the names of the schools you attended or companies you worked at – it’s what you’ve built.

(From the "cdixon.org - chris dixon's blog" post. Thanks to Chris Dixon.)