フォースクエア、モバイル・ソーシャル・ネットワーキングの流行を収益化させられると見込む

この2年間にわたるフェースブックの社会現象的な成長は、スマートフォンの普及と合流しながら、モバイル・ソーシャル・ネットワークスの波を大きく描いてきた。地図、GPSテクノロジ、その他の機能を採用することで、外出中の友達同士でもつながれるようになったのだ。
15万近くのユーザが、さらに毎月数万人もの勢いで増えているスタートアップの「フォースクエア」社は、3月にテキサスで開催された「サウス・バイ・サウスウエスト」コンファレンスでお披露目されたサーヴィスに賛辞を送ったアーリイ・アダプターの人たちだけでなく、さらに多くの人へとリーチしつつある。6人で運営するこの会社の共同創業者デニス・クラウリイは、フォースクエアが成長し続け、ほかのスタートアップ・ゲーム会社や、自分もかつて携わった「ダッジボール」などのソーシャル・ネットワークスを越えることを目指す。ダッジボールはクラウリイと同僚が2005年にグーグル社に売却した、友達探索サーヴィスである。クラウリイは後にグーグルを辞し、この検索界の巨人はダッジボールの継続を取り止めた。
彼の最新の挑戦は、ソーシャル・ネットワークスと地図とその他の機能ををマッシュアップしたサーヴィスで、これは多種多様の場所に「チェックイン」することによって特典が得られるプログラムを組み合わせている。この特典は、ユーザがこのサーヴィスを使い続けるインセンティヴとなり、ひいては広告主がそこに広告キャンペーンを展開するのにも活用される見込みである。
ソーシャル・ネットワーキングとゲームのスタートアップの経験を積んだクラウリイは、このアイディアをただの流行で終わらせるよりも、大々的なビジネスへとスケールできると判断した。今週彼は「ヴェンチャーワイア」とのインタヴューに応じた。(つづきを読む)

The phenomenal growth of Facebook over the last two years – coupled with the rise of smart phones - has spurred a wave of mobile social networks that employ maps, GPS technology and other features to connect friends on the go.

With nearly 150,000 users and tens of thousands more jumping aboard each month, one of those start-ups, Foursquare Inc., is reaching more than just the early adopters who sang its praises after it was unveiled in March at the South By Southwest conference in Texas. Dennis Crowley, a co-founder of the six-person company, hopes Foursquare will outperform start-up game companies and social networks he has worked on in the past, including Dodgeball, a friend-finding service Crowley and a colleague sold to Google Inc. in 2005. Crowley later left Google, and the search giant discontinued Dodgeball.

His newest endeavor is a service that mashes up social networks, maps and other features, then combines that with a rewards program for “checking in” at various locations. The rewards give users an incentive to keep using the service, and may eventually be used by advertisers to launch immersive ad campaigns.

A veteran of social networking and gaming start-ups, Crowley realizes it takes more than buzz to scale an idea into a full-fledged business. He talked to VentureWire this week.

(From the "Venture Capital Dispatch" blog post. Thanks to Timothy Hay.)