VCのブランドは大事か?

仮に、あなたが複数のVC法人からオファーを受けていて、どうしても選ばなければいけない立場にいるとしよう。あなたが決断するうえで、VCのブランドはどの程度重視するべきだろうか? わたしが考える答えはこうだ。ちょっとは。でもたいていの人が思うほど重視しなくていい。
第一に、オファーをしてくれる個別のパートナーの人格はとても大事だ。だが、わたしの経験では、VCのブランドと個別のパートナーの人格とは、大雑把な相互関係しかない。ブランドの知れた法人にも有毒なパートナーはいるし、よく知られていない法人にもすぐれたパートナーはいる。
法人のブランドがほんとうに大事な場合は2つしか思い当たらない。ひとつは、もしあなたがトップ5かそこらの法人数社から資金調達をする役割になったら、その後あなたはほかの法人からさらに高い評価で資金調達を実施できることが保障されたと考えていい。じっさい、VC法人のなかには、トップの法人をただ追従するだけがビジネス・モデルであるところも多い。
もうひとつ、VC法人のブランドが役に立つのは、従業員を新たに雇いたいとき、高い信用を付与してくれることだ。(つづきを読む)

Suppose you are in the enviable position of choosing between offers from multiple VC firms. How much should you weigh the brand of the VCs when making your decision? I think the answer is: a little, but a lot less than most people assume.

First, let me say the quality of the individual partner making the offer matters a lot. However, in my experience, there is a only rough correlation between a VC’s brand and the quality of the individual partners there. There are toxic partners at brand name firms, and great partners at lesser known firms.

There are only two situations I can think of where the firm’s brand really matters. First, if you manage to raise money from a particular set of the top 5 or so firms, you are almost guaranteed to be able to raise money later at a higher valuation from other firms. In fact, there are VC firms whose explicit business model is simply to follow those top firms.

The other way a VC firm’s brand can help is by giving you credibility when recruiting employees.

(From the "cdixon.org - chris dixon's blog" post. Thanks to Chris Dixon.)