フレンドリーであることがVCの競争優位となってきている
- Being friendly has become a competitive advantage in VC cdixon.org – chris dixon's blog (January 29th, 2010 Chris Dixon)
この10年か20年にかけて、ヴェンチャー・キャピタルによるドル供給量は劇的に増加し、それと同時にテック・スタートアップをはじめるコストは急速に減少した。その結果、キャピタルとスタートアップとのあいだの力のバランスは劇的に移行した。
一部のVCはこれをよく理解している。一歩抜きん出ようとするVCたちは、とりわけ以下のことを努めている。1) 自分のところにやって来るのを待つのではなく、外へ出かけて行き、会社を見つける。2) 既存の投資で成果をあげるようハードワークし、よい評判を打ち立てる。3) フレンドリーでまともな人になろうとする。信じられないかもしれないが、最近まで3番はまったく希少なものだった。
約30社に投資するシード投資者として、わたしはアントレプレナーたちが次回の資金調達時、どのVCに話をしに行きたいと思うかについて、議論に参加してきた。近頃ますます聞かれるようになったのだが、アントレプレナーたちは「あそこのヴェンチャー法人には話をしに行きたくないですよ、自惚れすぎていて」などと言っている。たいてい挙げられるのはその名をよく知られた、キャピタルがまだ希少であった時期に始まった古いヴェンチャー法人である。(つづきを読む)
Over the last decade or two, the supply of venture capital dollars has increased dramatically at the same time as the cost of building tech startups has sharply decreased. As a result, the balance of power between capital and startups has shifted dramatically.
Some VCs understand this. The ones that do try to stand out by, among other things, 1) going out and finding companies instead of expecting them to come to them, 2) working hard on behalf of existing investments to establish a good reputation, and 3) just being friendly, decent people. Believe it or not, until recently, #3 was pretty rare.
As a seed investor in about 30 companies, I’ve been part of many discussions with entrepreneurs about which VC’s they want to pitch for their next financing round. More and more, I’ve heard entrepreneurs say something like “I don’t want to talk to that firm because they are such jerks.” In almost all cases these are well-known, older firms who come from the era when capital was scarce.
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(From the "cdixon.org - chris dixon's blog" post. Thanks to Chris Dixon.)