ベゾス、アイパッドを語る: 「ヴィデオの小欄を追加したところで、ヘミングウェイが改良されるわけではない」

アマゾンのキンドルはわたしにとってつねに興味深いデヴァイスだった。2007年後半にはじめてキンドルについて聞いたとき、わたしは自分ではほしくないと思った。見た目が不格好だったし399ドルではあまりに高すぎた。だが2009年に第2世代のものが洗練されて登場すると、わたしはそいつがどんなものなのか試してみたくて買うことを決めた。すぐにわかったのは、自分がそれをいたく気に入ったことだ。
とはいえ、このようなプロダクトに現実的な将来があるかは依然不明だ。359ドルであっても、やはり馬鹿げた高さであった。また、アップルのタブレット・デヴァイスの登場があちこちで噂されるようになると、これはせいぜい一時しのぎのニッチ・プロダクトではないかという感じがした。だが第3世代のデヴァイスの発表を直前にして、アマゾンCEOジェフ・ベゾスは興味深い話をもってきたようだ。
詳しく言うと、ベゾスはアイパッドと競合するのは不可能であることを理解しているらしい。また彼はそう望んでもいない。「ベゾス氏は新しいキンドルから、一部の目玉機能を意図的に取り下げた。たとえばカラー、タッチスクリーン操作などで、これらはまぶしいなど、読むときの使い勝手に差し支えが生じる可能性があった」とウォール・ストリート・ジャーナルは報じている

LCD(スクリーン)のタブレットつくる会社は100社も出てくるでしょう。なぜわたしたちは101番目になる必要があるのか? わたしがつくりたいのは、合目的的な読書デヴァイスです。そこでこそ、わたしたちは実りある役目が果たせると思うのです」と彼はつづけて言った。

これを信じるかどうかはべつとして、これは昨年からの一部報道に反することだ。それは、アマゾンはカラー画面などの機能を備えて、競合するより高度なタブレットにぶつけるべく全力で手を講じているという報道だった。ベゾス自身も、実験室では検証段階にあると言った。だがそれに加えて、プライム・タイムには間に合わない、よってカラーのキンドルは少なくとも数年先であると彼は述べていた。
しかし彼の新しい発言からはアマゾンがキンドルではもはやその方向性を採らないことを読み取れそうだ。アマゾンのゴールが読書に最適なデヴァイスに特化することに尽きるのであれば、なぜカラーやヴィデオが必要なのか、というのが彼の理由付けである。WSJ記事に載った決定的な一言は次のとおりである。

大半の本についていえば、ヴィデオやアニメーションを追加することは役に立たないでしょう。勝手がよくなるというより、邪魔になります。ヴィデオの小欄を追加したからといって、ヘミングウェイが改良されるわけではありません。

これはまともな見解だ--いまのところは。消費者向けハードウェアの見地からすれば、アマゾンはアップルと競合することは不可能のように思われた。それはシンプルな使い勝手に欠ける。ではその代わりにと、アマゾンがこの単一機能のデヴァイスに望みをかけたのは、より高価なタブレットがメインストリームの消費者に到達するまえにかれらの心をつかむことだった。(つづきを読む)

Amazon’s Kindle has always been an interesting device to me. When I first heard about it in late 2007, I was sure I wouldn’t want one. It was awkward looking and at $399, way too expensive. But when the second iteration came in 2009 with a sleeker look, I decided to buy one to see what all the fuss was about. I quickly learned to love it.

That said, I still didn’t see any real future for such a product. At $359, it was still absurdly expensive. And with all the rumors swirling about Apple’s impending tablet device, it seemed like it was a temporary niche product, at best. But on the eve of the unveiling of the third iteration of the device, Amazon CEO Jeff Bezos is making things more interesting.

Specifically, Bezos seems to understand that he cannot compete with the iPad. And he doesn’t want to. “Mr. Bezos said he intentionally left off some potential whiz-bang features from the new Kindle, like color and touch-screen controls, that would have introduced compromises to the reading experience such as glare,” the Wall Street Journal reports.

“There are going to be 100 companies making LCD [screen] tablets. Why would we want to be 101? I like building a purpose-built reading device. I think that is where we can make a real contribution,” he continues.

Whether you believe that or not, it goes against reports from last year that Amazon was trying to figure out how best to compete against more advanced tablets by offering features such as color screens. Bezos even said that they had them in the laboratory to test out. But he also said that they weren’t ready for prime time, so color Kindles were at least a few years away.

But his new statements seems to indicate that Amazon may never go in that direction with the Kindle. If their goal is just to focus on making the best reading device, why go with color and video, is his reasoning. Here’s his killer quote from the WSJ piece:

For the vast majority of books, adding video and animation is not going to be helpful. It is distracting rather than enhancing. You are not going to improve Hemingway by adding video snippets.

That’s a smart position to take ― for now. From a consumer hardware perspective, Amazon was never going to be able to compete with Apple ― they simple lack the experience. So instead, Amazon is going to forge ahead with this dedicated device in hopes that it will catch on with mainstream consumers before the more expensive tablets do.
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