プラットフォームであることの責任と事業機会

The responsibilities and opportunities of the platform — BuzzMachine (August 2, 2012 by Jeff Jarvis)
...プラットフォームがビジネスであるとき、そこに依拠してもいいと思われるような原則をもつことがとても重要になる。もちろん、プラットフォームはカネを稼ぐ必要がある。プロダクトやビジネスのある種の側面を自ら制御できる必要がある。それについては誰も争わないと思う。だが、ユーザや共同作業者がリスクを感じるような方へ移り行くのなら、それは長い目で見て、ビジネスとしては機能しないだろう。
プラットフォームには原則が不可欠である。
もちろんこれは、シンプルな原則ひとつにまとめることができる。「邪悪になってはならない」だからこそ、グーグルはこの原則をもつのだ。よいビジネスであるために。もし邪悪になったら、ユーザは、わたしたちは、すぐにでも声をあげ、撤収してしまえる。ウメア・ハークが言うように、ユーザがあなたについて意見を言えるとき、邪悪になることのコストは上昇する。
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When a platform is a business, it becomes all the more important for it to subscribe to principles so it can be relied upon. Of course, the platform needs to make money. It needs to control certain aspects of its product and business. I don’t think anyone would argue with that. But if it keeps shifting that business so users and collaborators feel at risk, then in the long-run, it won’t work as a business.
Platforms need principles.
All this can, of course, be summed up in a single, simple principle: Don’t be evil. That’s why Google has that principle: because it’s good business; because if it is evil, it’s users — we — can call it out quickly and loudly and desert it. As Umair Haque says, when your users can talk about you, the cost of doing evil rises.

(From the Buzz Machine blog post. Thanks to Jeff Jarvis.)