グルーポンの決算は増益なのに、株価が20パーセントも下落したのはなぜか

Why Groupon's Shares Fell 20 Percent, Even Though Profits are Up - Tricia Duryee - Commerce - AllThingsD (August 13, 2012 at 6:04 pm PT Tricia Duryee)
グルーポンは第2四半期の決算で予測を上回り、売上高は許容範囲だった。
では、なぜ同社の株価は顎が外れたごとく20パーセントも下落したのか?
お見せしよう。この四半期、同社の成長の大半はマージンの低いプロダクト事業から来ていて、超絶成長したクーポン事業ではなかった。
グルーポン・グッズ、これはベッド用布からヨーグルト自作キットまで何でも売る事業で、四半期を年間試算した額が2億ドルを超過した。
これは生後9か月の事業にしては好感だが、投資者やアナリストからすれば駄目だとされるのも無理はない。グルーポン・グッズの売上は、同社が直販する商品とあわせて、この四半期の売上高の12パーセントであった。これらの商品を除外すると、売上高は第1四半期比7パーセント減だったのが現実。
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Groupon exceeded earnings expectations for the second quarter and revenues were in the right ballpark.
So, why did the company’s stock fall a jaw-dropping 20 percent?
In a nutshell: During the quarter, most of the company’s growth came from its lower-margin products business and not its super-lucrative coupons business.
Groupon Goods, which sells everything from bed linens to yogurt-making kits, surpassed $200 million in annualized revenue in the quarter.
While that’s impressive for the nine-month-old business, investors and analysts have a good reason to be bummed. Sales from Groupon Goods, along with other items the company sells directly, accounted for 12 percent of revenue during the period. When excluding these items, revenue actually fell 7 percent compared to the first quarter.

(From the All Things D blog post. Thanks to Tricia Duryee.)