イェルプやトリップアドヴァイザは、グーグルを競合する気にさせたということか?

Did Yelp and TripAdvisor Push Google to Compete? - NYTimes.com (AUGUST 16, 2012, 7:37 AM Claire Cain Miller)
グーグルが今週「フロマーズ」トラヴェル・ガイドを買収したことは、グーグルの世界に暮らすウェブ企業に自分自身を見直す必要を及ぼした。
グーグルが旅行リヴュー媒体をはじめるというニューズは、競合するオンライン・リヴュー企業、イェルプやトリップアドヴァイザなどを危機にさらした。イェルプの株価はグーグルの発表から14パーセント下落、トリップアドヴァイザの株価は3パーセント下落した。両社はグーグルが検索ランキングにおいて自前のサイトを優遇するのではないかと心配していると述べる。
だが競合するサイトは、グーグルの以前からの目論見、つまり自前のリヴュー媒体をするのでなくよそからリヴューを収集するという目論見に不満があった。そこでグーグルは結局それをやめ戦略を変えた。まずは自前のローカル・リヴュー・サイト「グーグル・プレース」を開始し、つぎにリヴュー媒体をもつザガットやフロマーズといった企業を買収した。
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Google’s acquisition of Frommer’s travel guides this week offered a small glimpse into what it’s like for Web companies to live in Google’s world.
The news that Google would be publishing travel reviews set competing online review companies, like Yelp and TripAdvisor, on edge. Shares of Yelp are down 14 percent since Google’s announcement and shares of TripAdvisor are down 3 percent. The companies have said they worry that Google would favor its own results over theirs in search rankings.
But competing sites were also unhappy about Google’s original plan, which was to collect reviews from their sites instead of publishing its own reviews. So Google ended the practice and shifted its strategy, first by trying to start its own local review site, Google Places, then by buying other companies, like Zagat and Frommer’s, that publish reviews.

(From the BITS blog post. Thanks to Claire Cain Miller.)