ニューズ・コーポレーションとグーグルがデジタルTV、映画で提携

News Corp., Google In Digital TV, Movie Deal - Peter Kafka - Media - AllThingsD (SEPTEMBER 18, 2012 AT 6:00 AM PT)
2012年初頭、ルパート・マードックはグーグルについて「海賊版の首謀者」ときびしい口調で警告を与えた
しかし、それは1月のこと! このたびマードック傘下の20世紀フォックス・スタジオが、映画やTV番組を検索の巨人グーグル傘下のユーチューブおよび「グーグル・プレイ」ポータルを経由して販売とレンタルする契約を交わした。
この発表の意味するところは、グーグルはハリウッド・スタジオ大手全社と契約関係を結んだということ。これにより同社はアップルやアマゾンといった競合と互角に渡り合うことができる。また、映画スタジオ各社にとって、デジタル部門が目立った収益源になっていないことからして、この契約はむしろ象徴的な意味がある。
だが、フォックスが望むところでは、新しいデジタル販売手段により変化を促したい。同社は新作映画『プロメテウス』を通常の20ドルから15ドルに値下げしており、公開後これほど早く販売を開始したことは初めてである。今日すでにこの映画を購入することができ、これはディスク版や課金型TVビデオ・オン・デマンド店舗で売られるのより3週間も早い。
フォックスは『プロメテウス』をあらゆるデジタル販路をつかってでも売りたいと考えており、アップル、アマゾン、マイクロソフトソニーにも供給する。だが同スタジオの計画に詳しい複数の人物によると、グーグルからの協力により目立った効果を期待しているという。これはつまり、ユーチューブやグーグル各サーヴィスにより映画の広告が多数配信されるということである。(ニューズ・コーポレーションは、弊紙の親会社である)
なるほど。では、海賊版の話はどこにいったのだろうか? グーグルとニューズ・コープのいずれの広報もその顛末について言及していない。
だが、先月グーグルは、検索結果に海賊版のサイトが表示されにくいように変更を行なうつもりがあると明かしている。この変更は、映画や音楽産業からの喝采を受けている。
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At the beginning of 2012, Rupert Murdoch was railing against Google, labeling it the “piracy leader.”
But that was January! Now Murdoch’s 20th Century Fox studio has cut a deal to sell and rent its movies and TV shows via the search giant’s YouTube and Google Play portals.
The announcement means Google has agreements with all of the major Hollywood studios. That brings the company to parity with competitors like Apple and Amazon, and it may be more symbolic than anything, since none of the digital outlets have been significant revenue generators for the studios so far.
But Fox is hoping to change that with a new digital sales push. It is cutting the price for new movies like “Prometheus” to $15 from its usual $20, and offering them earlier than it has in the past: You can buy the movie today, three weeks before it will appear on discs and pay-TV operators’ video-on-demand stores.
Fox will market “Prometheus” hard at every digital outlet it can find, including those run by Apple, Amazon, Microsoft and Sony. But people familiar with the studio’s plans say it is counting on a significant assist from Google, which means you’re likely to see prominent ads for the movie on YouTube and on other Google properties. (News Corp. also owns this Web site.)
Okay. So what about the whole piracy thing? Neither Google or News Corp. officials are commenting about a rapprochement.
But last month Google did announce that it would start making it harder for pirate sites to show up in its search results, a move that drew praise from both the movie and music industries.

(From the All Things D blog post. Thanks to Peter Kafka.)