オープンテーブルがモバイル決済の試行運用を開始

OpenTable Begins Testing Mobile Payments - NYTimes.com (July 30, 2013, 5:52 pm Brian X. Chen)
オープンテーブルは世界最大のオンライン予約サーヴィスで、スマートフォン・アプリやウェブ・サイトをつかってレストラン予約ができる。このたび同社はつぎの段階として、アプリで食事代金を払うことができるよう準備を進めている。
この決済のプロセスは、まだ試行中であるが順調に進んでいると、オープンテーブル首席経営執行役員マシュウ・ロバーツはインタヴューで述べた。食事が済んだら客はオープンテーブルのアプリを開き、ボタンをタップして勘定を払う。客は勘定書を下見して、チップを払うか決めて決済を完了させる。
「スキャンもいらず、バーコードもいらず、小難しいこともありません」とロバーツ氏は言う。オープンテーブルは客がアプリで決済するたびに手数料をとることはないと彼は言う。レストランはクレジット・カード取引の一般的な手数料を課せられる。アプリをつかったシンプルな取引で、オープンテーブルを利用しようという人を惹きつけることが見込まれ、オープンテーブルはレストランに対し、サーヴィス経由の予約手数料、同社の設備を利用する月間サーヴィス料を課す。
オープンテーブルは全世界で2万8千店のレストランと取引があり、6月にはレストラン用決済アプリケーションを開発するモバイル・テクノロジ企業「ジャストチャロ」を買収するのに1,100万ドルを株式で支払った。ジャストチャロは決済システムを試行するプログラムを現在20店舗で運用中である。年末までにオープンテーブルはこのモバイル決済システムを本社のあるサン・フランシスコで展開させ、その後も拡大するとロバーツ氏は言う。
オープンテーブルはモバイル決済のリリースに慎重であったが、その理由は食事内容にテクノロジを統合するのに困難が生じる可能性だ。アプリでの決済は、ウェイターが勘定を持ってくるのを待つ時間を減らすことができる。だが、客が携帯電話で支払いを済ませ立ち上がって帰ってしまうと、ウェイターは客が勘定を無視したと思い込みやすい。オープンテーブルは、導入の前にこの手の問題を解決しようと取り組んでいるとロバーツ氏は言う。混乱を避けるための解決策のひとつは、客が支払ったらレストランの従業員に通知を送るためのシステムである。
「いつか欲しくなるのは、建物から出て行った人を追跡するサーバでしょうね」と彼は言った。(続きを読む

OpenTable, the world’s largest online reservation service, lets users book a restaurant reservation with its smartphone app or Web site. Now the company is getting ready to take the next step and let diners pay for the meal with its app, too.

The payment process, still in testing, will be straightforward, Matthew Roberts, chief executive of OpenTable, said in an interview. At the end of a meal, the diner would open the OpenTable app and pay the check with the tap of a button. The diner can review the check, adjust the tip and finish the payment.

“There’s no scanning, there’s no bar codes, there’s no geeky stuff,” Mr. Roberts said. He said that OpenTable would not take a cut of each transaction if a diner paid with the app. The restaurant would be charged the typical interchange fee for a credit card transaction. The simple transactions through the app are another way to attract people to use OpenTable, which charges restaurants for reservations made through the service as well as a monthly service charge for using its equipment.

OpenTable, which works with 28,000 restaurants around the world, in June paid $11 million in stock to acquire JustChalo, a mobile technology company working on a payments application for restaurants. JustChalo is still running a pilot program testing the payments system in 20 restaurants. By the end of the year, OpenTable will introduce its mobile payments system for San Francisco, where it is based, and expand from there, Mr. Roberts said.

OpenTable is being cautious with its release of mobile payments, because integrating technology into dining can be difficult. Paying with an app could decrease the amount of time a diner has to wait for a waiter to bring the check. But a waiter could easily think diners were skipping the check if they pay the tab with a phone, get up and leave. OpenTable is trying to solve problems like this before the feature goes live, Mr. Roberts said. One potential solution to avoid confusion is for the system to send a notification to the restaurant workers, letting them know the diner has paid.

“The last thing you want is a server to chase somebody out of the building,” he said.

(From the "BITS" blog post. Thanks to Brian X. Chen.)