フェースブックが携帯OSの定価を策定? 190億ドル。必須アプリ一式は? プライスレス

Facebook Price for Having No Phone OS? $19 Billion. A Must-Have Apps Play? Priceless. | Re/code (February 19, 2014, 3:34 PM PST)
今日わたしと同じ部屋にいた全員が、フェースブックがこのたびモバイル・メッセージング・サーヴィスのホワッツアップを買収するのに190億ドルを支払うというニューズをわたしから聞いて、愕然とあごを落とした。
これは史上最高の数字であるし、まったく、あごが外れてもおかしくない話だ。ソーシャル・ネットワーキング・サイトが通信アプリ1社に対しこんな額を払ったことはかつてない。この契約では、現金が40億ドル、フェースブック株式で120億ドル、そしてホワッツアップ創業者および従業員に株式で30億ドル(売却に制限のある条件で)が支払われる。
翻訳:わが社はモバイル・オペレーティング・システムを保有しないことのコストを確たる数字で策定した。モバイル・オペレーティング・システムを得るには、とてつもない額が必要な世界だということである。
そしてこれは、あらゆる意味において、グーグルのアンドロイド・オペレーティング・システムとアップルのiOSについてもいえる。フェースブックはやはり自前でOSの一部ヴァージョンを作成しようとあらゆる方式で試みた結果「ホーム」を出した(しかし、このホームはあまり成功したとはいえない)。
だが現在のデジタル環境においてはモバイルの強みを生かすことは必須で、今回の巨額の買収はフェースブックが中核戦略として、コンシューマがモバイル端末に求める必須アプリを新規作成するか買い上げることを決断したことを明白なものとした。
ある人物の話では、これはディズニーのような話だという。つまり、すべての良質コンテント・ブランドを保有すること。もしフェースブックがディズニーだったら(というのもCOOのシェリル・サンドバーグはディズニーの取締役である)インスタグラムはディズニー・チャネルでホワッツアップはESPNだ。
このフェースブックの戦略は社内でも試行錯誤であったが、内情を知る複数の人物の話では、目下のゴールはありとあらゆる機能のサーヴィスを集めて、モバイル・アプリの一式を整えることだという。すなわち、メッセンジャー、ニューズリーダーの「ペーパー」、そして写真共有アプリのインスタグラムへの10億ドルはいまやバーゲン価格に見える。
フェースブックはこのほかに地図アプリ「ウエイズ」を買収しようとして、これはグーグルとの競り合いに負けた。グーグルは近来フェースブックと常時競り合いになっているが、今回のホワッツアップでは、グーグルはつかみとることができなかったわけだ。
ホワッツアップで重要なのは、世界中で展開するこのメッセージング・プロダクトが合衆国ではほとんど知られていないということで、これは楽天が9億ドルで買収したばかりのバイバーと似ている。
ホワッツアップのCEOで創業者のジャン・クームはこの契約によりフェースブックの取締役会に名を連ねるが、彼によれば同社は当初よりすべてのプラットフォームでの開発を重点的におこなっている点で、iOS向けやアンドロイド向けのアプリと異なっているという。ホワッツアップは目を惹くような機能は少ないかもしれないが、より信頼性のある、汎用性の高いプロダクトを目指している。
目下、ホワッツアップは月間4億5000万人のユーザがおり、その70パーセントはアクティヴで、フェースブック創業者でCEOのマーク・ズッカーバーグによればそれは10億ドルの価値に換算されるという。この契約ではホワッツアップのブランドは継続され、サーヴィスは独立して運営される。(続きを読む

Everyone in a room I was in today dropped their jaws in disbelief when I told them the news that Facebook had forked over $19 billion to buy the global mobile messaging service, WhatsApp.

It’s most definitely a big number ― and, really, jaw-dropping ― for the social networking site to pay for one of the most popular communications apps around. The deal to own it includes $4 billion in cash, $12 billion worth of Facebook shares and an additional $3 billion in restricted stock units for WhatApp’s founders and employees for retention.

Translation: We have now established a price floor for what it costs not to have a mobile operating system in a world in which having a mobile operating system counts for an awful lot these days.

And that means, for all intents and purposes, Google’s Android operating system and Apple’s iOS. And not, despite various and sundry efforts, Facebook, which also has tried to create a mutated shell version of its own OS called Home. (Phone home, as it turned out, did not work so well, as it did in the movie.)

But a mobile presence is a must-do in the current digital environment and this massive acquisition makes it clear that Facebook has decided that its core strategy will be to create or buy up must-have apps that consumers demand to have on their mobile devices.

It’s a little like deciding to be Disney, said one source, owning all the good content brands. If Facebook is Disney (by the way, its COO Sheryl Sandberg is on the entertainment giant’s board), then Instagram is the Disney Channel (the kids love it!) and WhatApp is ESPN (everyone loves it!).

This Facebook effort has stopped and started at the company, but insiders have been saying a lot recently that the goal is now to break out all the various functions of the whole service into big mobile apps. Hence, Messenger. News-reader Paper. And, of course, the purchase of photo-sharing app Instagram for $1 billion, which now seems like a bargain.

Facebook also tried and failed to buy mapping app Waze, which it lost to Google, its persistent arch-nemesis in these heady times. Thus, WhatApp, which Google did not manage to grab this time.

What’s important with WhatsApp is that it is a global messaging product that is not quite as well known in the U.S. ― much like Viber, which was recently bought by Rakuten for $900 million.

And its CEO and founder Jan Koum, who will join Facebook’s board as part of the transaction, has said that it has been committed from the start to developing for every platform, versus many apps that do only iOS or just iOS and Android. WhatsApp might have fewer fancy features, but it makes for a more reliable, widespread product.

Currently, WhatsApp says that it has 450 million monthly users and that 70 percent of them are active daily and Facebook co-founder and CEO mark Zuckerberg said it would go to 1 billion. Under the deal, the WhatsApp brand will remain and the service will also be run independently.

(From the "Re/code" blog post. Thanks to Kara Swisher.)