サイドカー

Sidecar – AVC (February 19, 2014 Fred Wilson)
わたしたちはネットワーク効果とその堅牢性、また相乗効果についても信じるが、わたしたちが決して迎合しなかった俗説は「ネットワーク効果を制する企業は、インターネットおよびモバイルの巨大市場において胴元となる」というものである。
なるほどグーグルは検索においてこれを成し遂げたが、合衆国内の検索においては市場に参加するプレーヤーはまだいるし、世界中ではその地域ごとに検索の主要企業が多数あり、有力な検索エンジンのなかにはわたしたちのポートフォリオ企業である「ダックダックゴー」もある。これはプライヴァシーを重視する、あるいはグーグルが選ばなかった方向性を強みとする企業である。
イーコマースでは、アマゾンの勢力に打ち勝つことはできないと考える人が多い。それでも、この数年で成功したイーコマース企業は多数ある。また、新しいイーコマース企業は毎日設立されている。
ソーシャル・ネットワーキングでは、フェースブックこそが本当に大事なソーシャル・ネットワークだと信じる人が多い。2007年当時わたしはこのブログで、さまざまなソーシャル・グラフ、ユーザ・エクスペリエンス、利用形態をもつソーシャル・ネットワークが出現するだろうと述べた。わたしたちはそのうち数社、ツイッターやタンブラーなどに投資したがこれは成功した。
モバイル交通の市場について、わたしたちは世界中で非常に大きな市場となると信じているが、多くの人はユーバーが胴元となると信じている。たしかに、そう見えるのは間違いない。このことから思い出すのはフェースブックが5年前にどうだったかである。当時、ソーシャル・ネットワーキングの市場をフェースブックが制したと誰もが考えた。
だがわたしたちは、モバイル交通の市場ではまだこれからも有力な企業が出現すると信じている。それはインターネットやモバイルにおいて、非常に大きな市場で出現してきた有力な企業と同じである。
わたしたちはその有力なモバイル交通企業「ヘイロー」に投資してきたが、この2年で同社は既存のタクシー市場を足掛りとしてヨーロッパおよび合衆国東部における複数の大都市でモバイル交通企業を運営してきた。これらの地域では、タクシー・サーヴィスが成熟し、十分に機能していた。
そして昨年夏、わたしたちはこの分野では2番目として、サイドカーに投資した。この投資にあたって、サイドカーは同社の戦略とプロダクトに大きな変更を計画しており、モバイル交通の市場に真のマーケットプレース機能を実現させようと試みた。わたしたちは同社との合意に基づき、プロダクトや戦略の準備が整うまでは投資を非公開にしてきた。
そして今日、サイドカーは新しいプロダクトと戦略を発表した。そしてわたしたちUSVはサイドカーの投資者であることを発表する。わたしたちはこのマーケットプレース・モデルにおおいに期待しており、モバイル交通の市場においてドライヴァーと乗客の両方におおいに貢献するものと見込んでいる。
オム・マリックが数週間前にGigaOmに書いた記事のなかで、この新しい戦略について述べている。ただし、彼がそれについて知っていた、あるいは耳にしたかは不明である。

だがこの人間のタッチについて効率性を高めれば、ユーバーの競合にとって事業機会となる

人間のタッチとは、運営者がより多く稼ごうとしてリムジン運転手になるということではない。この人間のタッチとは、ドライヴァーがいつ、どこで運転するかを「選択できる」ようにすることである。人間のタッチとは、ドライヴァーがアプリを利用することで、写真と自分と自動車をマーケットに載せることができることである。人間のタッチとは、ドライヴァーが好きなときに価格の変更を行なうことができることである。
人間のタッチとは、乗客がアプリを利用してドライヴァーを確認し、乗りたいタクシーを選ぶことである。人間のタッチとは、乗客が自分自身にとっての定価を決められることで、乗っていればどんどん上がって行くタクシーのメーターをなくすことである。
サイドカーの創業者でCEOであるサニル・ポールが昨年夏、この考えをわたしとパートナーに提案したとき、わたしはエッツィとアマゾンのことを思い出した。わたしは年中アマゾンを利用している。これはすぐれたサーヴィスだ。最安値がわかるし、配達も早く、信頼できる。それがユーバーのモデルだ。しかし、わたしは年中エッツィを利用している。エッツィでは、わたしはユニークでパーソナルなものを求める。販売者から直接買うことができる。会話を交わすことができる。お気に入り・フォローをして彼らが新しい商品を出品したときに通知してくれる。
アマゾンは効率的、エッツィは個人的だ。その両方に、イーコマースの大事業を構築する余地がある。ユーバーは効率的、サイドカーは個人的だ。そしてわたしたちは両方に、モバイル交通の大事業を構築する余地があると信じる。
もしあなたがベイ・エリア、ロス・アンジェルス、サン・ディエゴ、シアトル、シカゴ、ボストン、ワシントン・DC、シャーロットのいずれかに住んでいるなら、サイドカーのマーケットプレースを利用してみることができる。アプリをダウンロードすれば、すぐに試せる。これは万人向けではないが、サイドカーのもつ人間のタッチを好きになる人、常連になる人はたくさんいるだろうと思う。(続きを読む)


While we believe in network effects and the defensibility and leverage that comes from them, we have never subscribed to the popular theory that one single company can leverage network effects to “run the table” on a large market on the Internet and Mobile.

Certainly Google has largely done that in search and yet there are still several smaller players in the search market in the US, there are a number of regional search leaders around the world, and there are search engines, like our portfolio company DuckDuckGo, that compete on the basis of privacy or some other vector that Google chooses not to compete on.

In e-commerce, many think that Amazon is a force that cannot be reckoned with. And yet there are many successful e-commerce companies that have been built over the years. And there are new e-commerce companies being started every day.

In social networking, many believed that Facebook would be the only social network that mattered. As far back as 2007, I argued on this blog that we would see many social networks emerge offering different social graphs, user experiences, and use cases. We successfully invested in some of them, including Twitter and Tumblr.

In the mobile transportation market, which we believe will be a very large global market opportunity, many believe that Uber will run the table. And it certainly looks like they are doing that right now. It reminds me of the juggernaut that Facebook looked like five years ago when everyone thought they had won the social networking market.

But we believe that there will be a number of meaningful companies built in the mobile transportation market, just like there have been a number meaningful companies built in all of the really large markets that have developed on the Internet and mobile.

We have had an investment in one of these meaningful mobile transportation companies, Hailo, for a couple years and they have leveraged the existing taxi cab market to build a very large mobile transportation company operating in some of the largest cities in Europe and the eastern US, where taxi services are well established and work well.

And last summer, we made a second investment in this sector, in Sidecar. At the time of that investment, Sidecar was planning a significant change to their strategy and product to deliver a true marketplace experience to the mobile transportation market. We agreed with the company that we would keep our investment private until they were ready to launch the new product and strategy.

Well today, Sidecar has launched its new product and strategy and with that, we are announcing that USV is an investor in Sidecar. We are very excited about the marketplace model and what it can bring to drivers and riders in the mobile transportation market.

Om Malik wrote a post on GigaOm a few weeks ago that foretold this new strategy, although I don’t believe he knew about it or had been briefed on it. He wrote:

But this efficiency over the human touch is also an opportunity for Uber’s rivals

The human touch means not turning car owners who want to make a bit more money into limousine drivers. The human touch means allowing a driver to choose when and where they drive. The human touch means allowing drivers to market themselves in the app with a picture and a little bit about them and their car. The human touch means allowing the drivers to change their pricing whenever they feel like it.

The human touch means allowing riders to see the drivers in app and choose the one they most want to ride with. The human touch means giving the rider a real fixed price instead of some multiplier that goes up whenever you most need a ride.

When Sunil Paul, Sidecar’s founder and CEO, laid this out for me and my partners last summer, I immediately thought of Etsy vs Amazon. I use Amazon all the time. It’s a great service. I get the lowest price, quick delivery, and confidence. That’s the Uber model. But I also use Etsy all the time. At Etsy, I get something unique and personal. I get to buy directly from the seller. I get to have a conversation with them. I can favorite/follow them and get notified whenever they post new stuff.

Amazon is efficient and Etsy is personal. There is room for both of them to build big businesses in e-commerce. Uber is efficient and Sidecar is personal. And we believe that there is room for both of them to build big businesses in mobile transportation.

If you live in the the Bay Area, Los Angeles, San Diego, Seattle, Chicago, Boston, Washington DC, or Charlotte, you can try out the new Sidecar marketplace experience.Download the app and give it a try. It won’t be for everyone, but I bet there are a lot of people out there who will really enjoy the human touch of Sidecar and use it frequently.

(From the "AVC" blog post. Thanks to Fred Wilson.)