デイリーモーションが合衆国で視聴者獲得をめざし独自番組制作

Dailymotion Tries Original Shows In Bid for U.S. Viewers | Digits | WSJ.com (2:26 PM Feb 27, 2014)
フランス政府がヤフーによる買収計画に待ったをかけてから1年が経とうとしている今、パリを本拠とする動画サイト「デイリーモーション」は、大西洋の向こう側からの視聴者を増やすべく取り組みを強化している。
合衆国企業を投資家として呼び込もうとする一方、デイリーモーションは独自番組を開始するというリスクの大きい手を打って、オーディエンスの獲得によりグーグルのユーチューブに対抗することをめざす。ユーチューブはオンライン動画サイトの最大勢力である。
「ユーチューブというコークに対しペプシを求める人はたくさんいます」と、デイリーモーションの合衆国マネジング・ディレクタであるロラン・アミルトンは語る。
この取り組みを強化するため同社は本年、標準時間の連続6シリーズ番組のため資金を投じ、食事、音楽、エンターテインメントにわたる有名人を出演させることを幹部が明かした。
デイリーモーションは手付として3百万から4百万ドルをこのイニシアティヴに投じる。このシリーズ番組が好評で通年番組になった場合プロダクション費用は本年1千万ドルに達するという。この他の合衆国展開はデイリーモーションの親会社であるフランスの通信企業オランジュが支援する。
今週オランジュの首席経営執行役員ステファン・リヒャルトは、同社はデイリーモーションの株式を一部マイクロソフトに売却する交渉に入っていることを明かした。この進展しだいでマイクロソフトはデイリーモーションの約10パーセントを保有する大株主となり、このサーヴィスをマイクロソフトのウィンドウズ・フォン・オペレーティング・システムが動作する端末にバンドル提供することになる。デイリーモーションはまた、買収交渉としてヴィヴェンディの有料番組を運営するフランスのカナル・プラス、シンガポールテレコミュニケーションとの話し合いを行なったことがオランジュ関係者により明かされた。
新たな支援者の模索はデイリーモーションが昨年4月から進める拡張計画の一環で、これは当時ヤフーが同社の筆頭株主になろうとする計画を破棄したためである。デイリーモーションはヤフーの首席経営執行役員マリッサ・メイヤー就任後初の大型買収計画として、同社の動画事業の土台となる見込みであった。
しかしフランス政府がこの契約成立を阻止したため同社の合衆国市場進出戦略は頓挫した。契約破棄からまもなくオランジュが3千万ユーロ(4100万ドル)を同社の拡張計画に投資することを公表。このイニシアティヴにはアジアおよびラテン・アメリカも含まれている。同社は先日、パロ・アルトにオフィスを開設し、シリコン・ヴァレイのテクノロジ企業への連携を強める。合衆国では、サイトはこれからの駆け出しである。デイリーモーションは提携配信を含めて月間2億3千万のユニークヴィジタがあるが、合衆国では25百万にとどまる。それに対しユーチューブは月間10億以上のユニークヴィジタがある。そのうち約20パーセントが合衆国内からであると同社は明かしている。
デイリーモーション幹部は番組の厳選を丹念に進め、社内制作とすることでリスク回避が可能であり、この点ユーチューブなど競合とは異なるという。
「何千チャネルのため資金を投じることはわれわれの戦略ではありません」とアミルトンはいう。このアプローチは同社に強い権限をもたらし、番組の著作権をもつ強みを生かし広告も厳選できるという。
独自番組は、規模拡張をめざす動画サイトにとってリスクの高い戦術である。2011年、ユーチューブは1億ドルを投じ独自コンテンツを制作した。同社によれば115チャネルが購読者数で上位2%にランクインしたという。しかし、動画事業を手掛ける他社の大半が、このイニシアティヴを期待外れと指摘した。
独自シリーズはデイリーモーションのメインサイトで運営され、マイクロソフトのエクスボックスおよびMSN、バズフィード、コンデナストなど提携配信も行なわれる。(続きを読む)

Less than a year after French officials scuttled a plan for Yahoo to acquire a majority stake in Dailymotion, the Paris-based video site is accelerating efforts to attract more viewers from the other side of the Atlantic.
In addition to courting U.S. firms as potential investors, Dailymotion is starting a risky original programming push it hopes will build an audience large enough to make it an alternative to Google YouTube, which is still the dominant force in online video.

“People are looking for a Pepsi to YouTube’s Coke,” said Roland Hamilton, Dailymotion’s U.S. managing director.
To help with the effort, the company will finance up to six series of regular-length episodes this year that will include well-known personalities from industries that include food, music and entertainment, according to executives.
Dailymotion will initially commit between $3 million and $4 million to the initiative, but production costs could reach $10 million in the first year if all of the series are picked up for full seasons. This effort and other U.S. expansion plans are backed by Dailymotion’s corporate parent, the French telecom company Orange.
Earlier this week, Orange Chief Executive Stéphane Richard said the company was in talks to sell a minority stake in Dailymotion to Microsoft. One possible deal included Microsoft acquiring roughly 10% of Dailymotion, and bundling the service into devices running Microsoft’s Windows Phone operating system. Dailymotion also has contacted potential buyers that include Vivendi’s pay-TV operator Canal Plus in France and Singapore Telecommunications, according to people close to Orange.
The hunt for a new backer is part of an expansion plan that got under way at Dailymotion last April, when Yahoo scrapped plans to acquire a majority stake in the company. Dailymotion was set to be Yahoo’s first major acquisition under Chief Executive Marissa Mayer, and a step toward building up her company’s video business.
But French officials blocked the deal, undercutting Dailymotion’s strategy to expand in the U.S. market. Shortly after the deal was scrapped, Orange announced it was committing €30 million ($41 million) toward the company’s expansion plans, an initiative that also includes Latin America and Asia. The company recently opened an office in Palo Alto to be closer to Silicon Valley technology firms.
The site has quite a bit of catching up to do. Dailymotion and its syndication partners see about 230 million unique visitors a month, but only 25 million of those are in the U.S. By contrast, YouTube receives more than one billion unique visitors a month, about 20% of them from inside the U.S., according to the company.
Dailymotion executives say their curated approach of choosing a handful of shows and developing them in-house is less risky than the scattershot approach some rivals, notably YouTube, have taken.
“We’re not doing a strategy where we’re funding thousands of channels and seeing what sticks,” said Hamilton. The approach also gives the company greater control and lets it retain an ownership stake in shows it hopes will attract meaningful advertising.
Original programming has proved a risky tactic for video sites seeking growth. In 2011, YouTube committed $100 million to an original-content effort. The company said more than 115 channels it helped back ended up ranking in the site’s top 2% for number of subscribers. But many in the video industry said the initiative failed to live up to expectations.
The original series will run on Dailymotion’s main site and through syndication deals with Microsoft’s Xbox and MSN, BuzzFeed and Condé Nast, among others.

(From the "Digits" blog post. Thanks to Erich Schwartzel and Sam Schechner.)