ツイッター・ユーザの言語

The Languages of Twitter Users - NYTimes.com

ツイッターは自身を、公の場における対話のための「グローバル・タウン・スクエア」と規定する。この場所ではアカデミー賞で落ちた女優についてのゴシップや、チュニジア政府による反政府派指導者殺害隠蔽の批判などが行なわれてきた。
ツイッターの世界的影響を知るため、ソーシャル・データ企業の「グニップ」は数年にわたる投稿の詳細を研究した。上に載せた図はツイッターが2006年に開始されて以来ユーザが選んだ第一言語を追跡してきたものである。昨年、ツイッターに対し、投稿する言語を選んだ人のツイートは、49パーセントが英語以外の日本語、スペイン語ポルトガル語といった言語で発信されていたことが判明した。
この図はツイッターの世界中での人気上昇を見るグラフにとどまらない、とグニップの首席経営執行役員クリス・ムーディは言う。世界中の出来事がサーヴィス利用にどう影響したかを見ることができる。アラビア語を選択したユーザの急上昇は、中東諸国に続いて起きた市民運動と連動している。
先日では「トルコでのデモ行動の時期に目立った増加がありました」とムーディ氏は言う。
グニップのデータからわかるのは、ツイッターの全ユーザの行動ではない。プロファイル欄で第一言語を自発的に選択したユーザのツイートを追跡する方式のため、第一言語を選択を好まない人はそこから除外されている。また、ツイッターは定期的に言語の追加を行なってきた。
ツイッターのプラットフォーム自体は多言語対応なので、フランス語、アラビア語スワヒリ語だけでなく、クリンゴン語ラテン語でも140字までならメッセージを発信できる。また、たとえば日本語の利用の場合、その文字数で英語の場合よりも多くの意味を表現できる。
12月末時点でツイッターは2億4100万の月間アクティヴ・ユーザがあり、その78パーセントは合衆国外からの利用である。(続きを読む)

Twitter styles itself as the “global town square” for public conversations ― a place for fans to gossip about an actress falling at the Academy Awards and for critics of Tunisia’s government to publicly decry the death of an opposition leader.

To measure Twitter’s global impact, Gnip, a social data firm, studied the firehose of posts over the years. The above chart tracks tweets from users who selected a primary language in their profiles since the service went live in 2006. Last year, among people who told Twitter they had a preferred language, almost 49 percent of tweets were from users who chose Japanese, Spanish, Portuguese and other languages other than English.

The chart is not merely a graph of Twitter’s rise in popularity around the world, said Chris Moody, chief executive of Gnip. You can also see how major global events affected use of the service. The sharp rise in users who selected Arabic as their preferred language, for example, coincided with much of the civil unrest that has occurred in recent years in Middle Eastern countries.

Recently, “there’s been a clear increase around the demonstrations in Turkey,” Mr. Moody said.

Gnip’s data does not reflect the activity of all of Twitter’s users since its inception. Its tracking method of tweets from those whose who actively selected their primary language in their profile would not include everyone because it is isn’t mandatory to select a primary language. Also, Twitter has periodically added new languages to its offerings.

The Twitter platform itself is language-agnostic, so there’s nothing to stop someone from broadcasting messages of up to 140 characters in French, Arabic, Swahili or, for that matter, Klingon or Latin. And the use of characters in Japanese, for example, means a user can pack more meaning into a tweet than is possible in English.

At the end of December, Twitter had 241 million monthly active users globally, and 78 percent of them were outside of the United States.

(From the "NewYorkTimes" blog post. Thanks to Ashwin SESHAGIRI.)