ライドシェアリング・スタートアップのリフトが空車時の保険特約を追加

On-Demand Ride-Sharing Startup Lyft Adds Insurance Between Rides | TechCrunch
現代の交通マーケットではリフト、ユーバー、サイドカーといった企業が出現し、ユーザのA地点からB地点への移動を助けてきた。しかし現行の規制にあっては、万が一のことがあった場合、その賠償責任の免責についていささかの疑問が残る。今晩、リフトはこういった不安を和らげることを目的とする発表を行なった。同社の加入する保険の適用範囲は、ドライヴァーがこのプラットフォーム上で乗客から依頼を受け、運転していないときでもカヴァーされるという。
リフトは乗客が車内にいる時に起きた全ての事故をカヴァーする保険に加入していた。だが乗車予約を受けたものの迎車中であるときに起きた事故については責任が不明確だった。これは従来型のタクシーと扱いが異なっていた。原則ドライヴァーは専用車に乗っているかぎりカヴァーされる。
リフトがこれに倣う場合、契約のドライヴァーがログオンしているとき、ログオフしたときカヴァーされる保険の適用を要する。例えばユーバーのドライヴァーをしている人が仕事外で家族をはねてしまった場合、解釈は困難となる。この点リフトは、ドライヴァーが保険で免責を受けられる場合が明確化される。
声明で同社はリフトのドライヴァーが乗客を乗せているとき、いないときの両方で保険の免責はカヴァーされると述べた。テッククランチに送信された文書ではこのように書かれている。

弊社では、乗客を乗せるまでの運転時にも保険はカヴァーされるとの見解ですが、不明点をなくすため、リフトは追加の特約を設けます。この特約では待機時であって乗客が乗っていないときでもカヴァーされます。今後、州ごとに順次展開していきます。

リフトにとってこの変更は、規制当局と損害保険会社との広範囲にわたる共同作業により実現した。同社は今年、ピア・トゥ・ピア・ライドシェア協定の改訂をを行なったところである。(続きを読む)

In the modern transportation market, companies like Lyft, Uber, and Sidecar have emerged to help get users from point A to point B. But with current regulations, there are questions about who is protected against potential liabilities when something goes wrong. Tonight Lyft sought to alleviate some of those concerns with the announcement that its insurance will cover drivers even when they aren’t actively driving a passenger that requested a ride on its platform.

Lyft had previously obtained insurance that covered any incident when a passenger was in a car. But the company’s liability was unclear at times in which drivers had signed on to accept rides but had not yet picked someone up. That differs from the typical taxi structure, in which drivers are generally covered so long as they are in a marked car.

For Lyft that means obtaining insurance between the time a contracted driver logs on and when he logs off. There have been some questions about this, in part due to a fatal accident in which a man who drove for Uber ran over several members of a family while off-duty. For its part, Lyft is trying to provide some clarity about when its drivers will be covered.

In a statement, the company announced that it will cover the time in which Lyft drivers have passengers in their cars, in addition to the time in-between. In a statement sent to TechCrunch, the company said:

While we do expect personal carriers to cover the time period prior to carrying a passenger, in order to erase any uncertainty, Lyft will now provide additional protection. This new protection will provide backstop coverage to drivers when they are in match mode and are not providing rides. We will be rolling this out state-by-state in the days to come.

For Lyft, the move follows a broader initiative toward working with regulators and personal insurance carriers as part of the new Peer-To-Peer Ridesharing Coalition, which it announced earlier this year.

(From the "TechCrunch" blog post. Thanks to Ryan Lawler.)