競合の増加はペイパルの背中を押す

The Threats That Help PayPal - NYTimes.com
ペイパルに起きたこの数年で最良の出来事は、同社がウォール・ストリートフットボールへと参入した理由と通じるものがありそうだ。すなわち、イノヴェーションによる見事な好転が、出遅れへの危機感から発生したということ。
それは2年前のこと。「われわれは変わる必要があると気づいたのです」と言うのは、同社のチーフ・テクニカル・オフィサーであるジェームズ・バリースだ。「われわれは、ボールから眼を離してしまいかねなかったのです」つまり、決済と金銭についての新しい考え方が競合から提示されたこと、と彼は加えて言った。「そのことが危機感を大きく募らせました」
その結果、昨年ペイパルはプロダクトを58種増加させた。2012年の増加は1種だった。同社はスモール・ビジネスが容易に採用できる決済取引、すなわちスクエアの牙城と、さらにモバイル決済という、グーグル・ウォレットのアンドロイドにおける展開と、ビットコインが打ち立てた複数の伝達方式に対応する決済取引とを、真剣にとらえ策を練っている。
これらの市場の活性化は、億万長者の金融家カール・C・アイカーンがイーベイに対する、ペイパル売却という株主提案を行なっている理由のひとつだ。イーベイは2002年にペイパルを買収した。アイカーン氏はイーベイ首席経営執行役員ジョン・J・ダナホーによるペイパルの処遇について「無能か無視のどちらかである」と述べている。
ダナホー氏は最近のインタヴューで、アイカーン氏の見解はスクエア・グーグル・ウォレット、アマゾン「ワン・クリック」といった決済方式の多様化にまつわる「決済とマーケットプレースの合併があること」を正当に評価していないと語る。
「決済方法がすぐれていれば、お金のやり取りは見えなくなります」と彼は言う。「ペイパルは面倒な手続きを滅失させていくこと、モバイルによるオンラインで、さらにはオフラインでも力強く抜き出ていきます」そして、事実上ペイパルとイーベイの台頭は対になっている、と彼は指摘する。
ペイパルの元幹部数人が、同社がふたたび独立すべきか否か見解を述べている。イーロン・マスクやデヴィッド・サックスは資本関係解消がペイパルの価値を増進させるものと指摘したことが報道されている。リード・ホフマンは同様にペイパル発展の立役者であるが、彼はブログ記事のなかでダナホー氏の決済テクノロジおよび市場合併の現状認識を適正と書いている。またバリース氏のペイパルが決済を足掛りにテクノロジ・プラットフォームとなるという見解も支持している。
実際のところ、ペイパルによるテクノロジ展開はサーヴィスの多角化を裏づけするものである。過去2年間、つまりバリース氏が現職に就いてからの時期は、電子決済企業である同社は契約社員および正社員の40パーセントを入れ替えている。同社はまた、テクノロジの主要仕様変更を行なうことで、プロダクト新規作成や、対応モバイル・プラットフォームの増加をより促進させてきた。
あるいはより重要なのは、同社がテクノロジ、金銭、決済についての基本思想を変え、ペイパルができる限り多くの場所で使えるようにしてきたことかもしれない。ペイパルが9月にブレインツリーを買収したことは、人気モバイル決済企業ヴェンモの買収も意味する。
より長い眼で見れば、とバリース氏は語る。「われわれはクラウド提供のウォレットというプラットフォーム戦略を採用し、あらゆるオペレーティング・システム、あらゆるクレジット・カード、あらゆるコンシューマ端末を席巻していくつもりです」と彼は言う。さらに社外ディヴェロッパにペイパル向けプロダクト開発を推奨し、ロイヤルティ・カードの新規格や、送金方法の簡略化および認証新規格の実現を図っていると彼は述べた。先日ペイパル向け指紋認証を、サムスンはギャラクシーS5携帯電話で発表した。
「われわれは、あらゆるウエラブル端末対応が可能です」とバリース氏は語る。「われわれの研究所では、心拍数や声による本人確認テクノロジが準備できています。パスワードはそのうちなくなり、より信頼性の高いシステムができあがります」と彼は言う。(続きを読む

The best thing that happened to PayPal in years may also be why it has turned into a Wall Street football: a big upswing in innovation, fed by the prospect of irrelevance.

About two years ago, “We recognized we needed” a shake-up, said James Barrese, the company’s chief technical officer. “We’d taken our eyes off the ball.” New ways of thinking about payments and money itself by competitors, he added, “just increased the urgency.”

As a result, last year PayPal added 58 products, compared with one new product in 2012. The company is thinking harder about how to make easy transactions for small business, the province of Square; about mobile payments, as Google’s Wallet has sought for Android; and about frictionless, secure cross-border transactions, like those promised by Bitcoin.

That rush of activity may also be why the billionaire financier Carl C. Icahn has been on a campaign for eBay, which bought PayPal in 2002, to sell PayPal. Mr. Icahn has called John J. Donahoe, eBay’s chief executive, “either incompetent or negligent” for the way he has treated PayPal.

Mr. Donahoe, in a recent interview, said Mr. Icahn does not sufficiently appreciate that “there is a convergence of payments and marketplaces” in phenomena like Square, Google Wallet and Amazon’s “one click” payments method.

“Good payments make paying go away,” he said. “PayPal competes by taking the friction out ― online, with mobile and, increasingly, offline.” In effect, he said, the rise of PayPal and the rise of eBay need to remain coupled.

Several former PayPal executives have weighed in on whether the company should again be independent. Elon Musk and David Sacks have both been quoted as saying that autonomy would spur PayPal to increase its value. Reid Hoffman, who like the other two helped build PayPal, has written a thorough blog post that backs up Mr. Donahoe’s point about payment technologies and markets converging. It also supports Mr. Barrese’s point about PayPal becoming a technology platform based on payments.

Certainly, the technology push at PayPal supports the idea of moving to put the service in more areas. In the last two years, roughly the time Mr. Barrese has been in his current job, the electronic payments company has changed about 40 percent of its contract and employee labor force. The company also introduced important technology changes that affect the speed at which it can create products and the number of mobile platforms it can easily reach.

Perhaps more important, the company has modified its ideas about technology, money and payments to put PayPal in as many places as possible. PayPal’s purchase in September of Braintree also got it Venmo, a popular mobile payments company.

On the longer term, Mr. Barrese said, “We want a platform strategy of a wallet in the cloud that takes any operating system, any credit card and any consumer” device. And he wants many more outside developers to build products for PayPal, including loyalty cards with novel uses, easy money transfers between people and new types of authentication, similar to the recently announced fingerprint authentication for PayPal that Samsung put on its Galaxy S5 phone.

“We could authenticate any wearable device,” Mr. Barrese said. “In our labs, we have technology to identify you from your heart rate or your voice. Passwords will go away for more reliable systems.”

(From the "NewYorkTimes" blog post. Thanks to Quentin Hardy.)