グーグルはスマートウォッチ向けとみられるソフトウェアを初披露目

Google Unveils Software for Smartwatches-to-Be - NYTimes.com
グーグルはリストウォッチでアップルとの対決に乗り出した。
検索の巨人である同社は火曜、「アンドロイド・ウエア」を発表。これはグーグルのアンドロイド・オペレーティング・ソフトウェアの一種で、ウエラブル・コンピュータ専用に仕立てられており、その第一歩としていわゆるスマートウォッチに採用される。
アンドロイドという、スマートフォン向けオペレーティング・システムでの圧倒的ヒットを、ウエラブル・コンピュータ向けに作り直すことはグーグルにとって先制攻撃となる。グーグルはスマートフォンタブレットではアップルの後を追って市場参入している。このたび同社はアプリ開発者とのソフトウェア提携を多数構築することが、ガジェットの人気獲得へ向けた最優先課題となる。
同様に重要なのは、アンドロイド搭載スマートウォッチがアップルよりも先にコンシューマのもとに届くことである。アップルはかなり前からウォッチ開発に取り掛かっていることが、プロジェクトを取材した複数の記者により判明しているが、いつ発売されるかは不明である。
「アップルがどんな手を打つかはともかく、先手を打とうとしているようです」と語るのはテロー・クィッティネン、モバイル診断会社アレクストラの通信アナリストである。
この数年間グーグルとアップルは、アナリストたちがエコシステム戦争と呼ぶ対立関係にあり、アプリ、コンテント、サーヴィスにわたり、顧客を惹きつけ定着させようと争っている。アプリやコンテントがよければ、機器もよい魅力を得ることになる。
アップルの戦略は同社のソフトウェアをベースにガジェットを開発し、社外開発者を呼び込んで、すでにアイフォーンやアイパッドで獲得した顧客層に訴えかけるというものだ。グーグルのアプローチは機器製造者との共同作業によりグーグル製ソフトウェア搭載をめざし、インストールは無料で提供されるというもの。この過程において、グーグルのソフトウェアをベースにしたプロダクト市場は広がっていく。
グーグルのアンドロイドはこれまで、スマートフォンでもっとも人気のオペレーティング・システムだが、とくに人気の高いアプリの開発者、たとえばインスタグラムはアップルのiOS向けから開発し、アンドロイド向けを後に回す傾向がある。
開発者は先にiOS向けから開発する理由として、アップルの機器向けに開発するのは、アンドロイド機器の多様性に合わせた開発をするよりも容易であることを挙げている。アンドロイド携帯電話製造者は同様の基本ソフトウェアを利用しているものの、大半はそこに細部の調整を加えており、アプリ開発者は対応作業がむずかしくなる。
グーグルはウエラブル・コンピュータについて、そこを変えようと取り組んでいるのがはっきりわかる。ソフトウェアは市場に出回る前から公開される見込みだ。
「グーグルにとって、アンドロイド開発者への新しい出入口を提供するということは重要なことで、これはアップルがウエラブル分野に参入するときにするだろうことでもあります」と語るのはジャン・ドースン、ジャックドー・リサーチ社を運営する独立通信アナリストである。
アップルが、一部の人がアイウォッチと呼んでいる機器をほんとうに発売するなら、ということだ。テック・ニューズ界隈や複数の関係者がアップルがスマートウォッチに取り組んでいることを報じているが、同社は開発自体を一度も認めていないうえ、発売される見込みとも言っていない。
しかし、このようなプロダクトが発売されるのならば、そのときは、テック・ガジェットにとってネクスト・ビッグ・シングとなると期待の強い分野に同社が参入することになる。ウエラブル・コンピュータはメインストリームのコンシューマに普及しているとはいえないが、今後数年が経てば人気商品となることが見込まれる。サムスン電子ソニー、ぺブルといった企業はすでにスマートウォッチを製造している。調査会社のガートナーは、ウエラブル機器は(靴、タトゥー、アクセサリも含めて)2016年までに100億ドルの市場となると推定している。
グーグルのソフトウェアを搭載したスマートウォッチの第一号としては、韓国の電子機器メーカーであるLG電子の「LG Gウォッチ」とみられる。もうひとつ、「モト 360」はモトローラ・モビリティから発売される見込みだ。モトローラは、グーグルが先日レノボへの売却に合意した。グーグルはエイスース、HTC、サムスンと共同作業中であることを言明している。
グーグルはLGと、Gウォッチの設計およびエンジニアリングにおいて共同作業を進展させていることが、LGモバイル通信部門の首席経営執行役員ジョンソー・パークにより明かされている。LGによると、ユーザが同社のウォッチに音声入力コマンドの後「オーケー、グーグル」といえば画面にはその関連情報が表示されるという。これはグーグル・グラス(インターネット接続眼鏡)の操作手順で採用される音声操作システムと同様である。また、グーグル向けにモトローラが開発したスマートフォン「モト X」も同様だ。
ウエラブル・ガジェット向けの新しいアンドロイド・ソフトウェアは、火曜日にアプリ開発者に配布された。より詳細の情報は6月に開催されるグーグルI/Oの場で公開される見込みが強い。これは同社のソフトウェア開発者向け年次コンファレンスである。
グーグルはアンドロイド・ウエアのライセンス使用料を製造業者に課するかコメントを避けている。グーグルのスポークスマンであるクリストファー・カサロスはより詳しいことは数か月以内に発表されると述べている。
グーグルが自社製ウォッチを製作することになるのかは不明である。しかし同社はハードウェアについて十分な成功を収めた経験がないものの、製作へ強い関心を示している。グーグル・グラスはガジェット熱狂者たちのあこがれの的となっており、話題を集めているものの、一般に出回るのは先になりそうだ。また、グーグルの名を冠したアンドロイド機器はグーグル自身の製作でなく、サムスン電子やLGといった提携先が製作している。
グーグルによるハードウェアへの飛び込みとして、一番注目されたのは2012年、モトローラ・モビリティの買収時である。ハンドセットメーカーである同社は、120億ドル以上で買収された。しかし今年1月、グーグル初のフラッグシップ・スマートフォン「モト X」の販売不振後、グーグルはモトローラ中国企業レノボに約30億ドルで売却すると発表した。
グーグルがこの売却を発表する数週間前、同社はネストの買収を発表。インターネット接続サーモスタット製作のハードウェア企業である同社は32億ドルで買収された。
スマートウォッチの製作にハードウェア・メーカーへ依存することは、グーグルによる物理的設計への制御が及ばないことを意味する。それはスマートウォッチが醜いと不満をもらす声が一部にあることから、課題のひとつとなろう。
「端的にいって、魅力があまりないのです」と言うのは通信アナリストのドースン氏だ。「それにごつごつと角ばって、大きすぎます」(続きを読む)

Google is taking its fight with Apple to the wristwatch.

The search giant on Tuesday unveiled Android Wear, a version of Google’s Android operating system software that is tailored specifically for wearable computers, starting with so-called smartwatches.

Adjusting Android ― a breakaway hit as an operating system for smartphones ― to work with wearable computers is a pre-emptive move for Google, which entered the smartphone and tablet markets after Apple. This time, it should have a first claim on developing relationships with the many software partners ― the apps builders ― that help a gadget become popular.

Just as important, consumers should expect to see Android-powered smartwatches before Apple can get into the mix. Apple has been developing a watch for some time, according to people briefed on the project, but it is not clear when it will be released.

“They’re trying to get in front of whatever Apple is going to do,” said Tero Kuittinen, a telecom analyst for the mobile diagnostics firm Alekstra.

For several years, Google and Apple have been waging what analysts call a war of ecosystems: apps, content and services used to lure customers and keep them loyal. The better the apps and content, the more appealing their devices get.

Apple’s strategy has been to build gadgets based on its own software and then allow outside developers to make apps for a huge audience of iPhone and iPad customers. Google’s approach has been to team up with manufacturers that build devices around Google-made software, which the other companies install free. In the process, the potential market for products based on the Google software is widened.

Google’s Android is by far the most popular operating system for smartphones, but developers of some of the biggest apps, like Instagram, still tend to build for Apple’s iOS first and Android second.

Developers have said they work on iOS first because it is easier to develop an app for Apple devices than it is to make apps for the many kinds of Android devices on the market. Android phone manufacturers use the same basic software, but many of them have made small changes that can make app developers’ work more difficult.

Google is clearly trying to change that for wearable computers by making its software public before the market takes off.

“It’s important that Google is getting its ducks in a row to be able to offer a new outlet for Android developers, and it’s something that Apple will want to do when it launches into the wearables space, too,” said Jan Dawson, an independent telecom analyst for Jackdaw Research.

That is, if Apple does indeed produce what some have named the iWatch. While numerous sources as well as tech news outlets have reported that Apple is working on a smartwatch, the company has never stated that it has one in development or said when it would be released.

But if ― or when ― it does release such a product, it will be entering what some believe is the next big market for tech gadgets. Though wearable computers have yet to gain traction among mainstream consumers, they are expected to become popular in coming years. Companies like Samsung Electronics, Sony and Pebble are already making smartwatches. The research firm Gartner estimates that wearable devices, including shoes, tattoos and accessories, will be a $10 billion market by 2016.

One of the first smartwatches running the Google software will be the LG G Watch from LG Electronics, the South Korean electronics maker. Another, the Moto 360, will come from Motorola Mobility, the handset maker that Google recently agreed to sell to Lenovo. Google said it was also working on watches with Asus, HTC and Samsung.

Google collaborated closely with LG on the design and the engineering of the G Watch, according to Jong-seok Park, chief executive of LG’s mobile communications division. LG said that after users say to its watch, “O.K. Google,” followed by a voice command, the screen will present relevant information. That is similar to the voice-controlled system used for navigating Google Glass, the Internet-connected monocle, and Moto X, the smartphone that Motorola developed for Google.

The new Android software for wearable gadgets was opened to app developers on Tuesday. More information will most likely be shared in June at Google I/O, the company’s annual conference for software developers.

Google would not comment on whether manufacturers would have to pay a licensing fee to use Android Wear. Christopher Katsaros, a Google spokesman, said more details would be announced in the coming months.

It was unclear whether Google would eventually make its own watch. But the company has shown a strong interest in hardware, despite a spotty track record. Google Glass, which has been an object of envy among some gadget enthusiasts and the subject of derision among others, is not yet in wide production. And the more successful Google-branded Android devices weren’t made by Google itself, but by partners like Samsung Electronics and LG.

Google’s biggest splash in hardware came in 2012, when it bought Motorola Mobility, the handset maker, for more than $12 billion. But in January, after sales of Moto X, Google’s first flagship smartphone, were disappointing, Google said it would sell Motorola to Lenovo, the Chinese company, for about $3 billion.

Weeks before Google announced that sale, it said it would buy Nest, a hardware company that makes Internet-connected thermostats, for $3.2 billion.

By relying on other hardware makers to make a smartwatch, one thing beyond Google’s control is the physical design. That could be an issue, since some people complain that smartwatches are ugly.

“They’re just not that attractive,” said Mr. Dawson, the telecom analyst. “And they are all clunky, square and large.”

(From the "NewYorkTimes" blog post. Thanks to Brian X Chen.)