マイクロソフトのキ・ルウが、ふたたびオフィスを習慣にすることについて語る

Microsoft’s Qi Lu on Trying to Make Office a Habit Again (Q&A) | Re/code
マイクロソフトはもう一度オフィスを習慣にしようと取り組んでおり、アイパッド版の開設はほんのはじまりにすぎない。
これがキ・ルウのメッセージである。彼は長らくマイクロソフトの検索およびオンライン・サーヴィス統括者をつとめ、現在はオフィスとオンライン・サーヴィスの連携を統括する。
ルウはリコード誌のアイナ・フリートとのインタヴューでオフィス、ビング、そしてマイクロソフトの今後について語った。彼はまた、オフィス・フォー・マック、ヤフーとの検索における提携についても語った。この対話の原稿を編集して掲載しよう。
リコード:いま、あなたが取り組んでいるもっとも重要な課題を教えてください。
キ・ルウ:わたしのグループの目的地は接続されたアプリケーションの構築です。われわれのもっとも大事な分野と使命は、個人のエンドユーザや、組織がより多くの用途や目的に応じて利用できる機能を提供することです。大事なのは、世界全体がクラウドやモバイルの大きな波にさらわれつつあるということです。われわれはそこに食い込み、クラウド先行、モバイル先行を実現していき ます。
ええ、それはビジネス的なマーケティングの回答ですね。あなたはテクニカル・ガイです。マイクロソフトがいままでと違い、いま述べられた展望を実現するうえで、どんなテクニカル課題がありますか?
ひとつには、われわれが現代のエンドポイントと規定するものを構築することです。エンドポイントはときに、ウェブサイトになります。エンドポイントはときに、アプリになります。とりわけ、あなたがたが目にしているものは、エンドポイントのひとつの形態で、すなわちタッチ先行の機器です。エンドポイントはときに、タブレットに、携帯電話に、さらにあらゆる機器になります。
正面からいえば、カギとなるのはどのプラットフォームを使うとき、あなたがいちばん大きな利点を得られるかです。オフィスは不可欠な要素から成り立っています。1つめは高度な稠密性、2つめは機能の豊富さ、3つめは情報の保護です。これらを満たすなら、オフィスしかありません。
われわれはオフィスを日々の習慣にしたいのです。あなたが何かを書こうとしている学習者であるときはいつでも、オフィスを文書作成の道具として思い浮かべますね。あなたがリッチ・ドキュメントを見るときはいつでも、オフィスのことを思い浮かべますね。
マウスとキイボードの時代から引き継いできた環境を、これまでとはまったく異なる環境へと移し変えるにはどうすればいいか? ひとつ言えるのは、それはたやすいことではない、ということです。そこにたどり着くには、ひじょうに多くの道があります。
2つめは、クラウドへの移行です。これもまた、ひじょうに大掛かりなことです。
あなたはオフィスを習慣と言いますが、オフィスが習慣ではない世代の労働者がいると言ってはいけませんか?
世界は大きく変わっています。世界はクラウドやモバイル機器によって動いており、たしかに新しい世代はこれらの機器を進んで利用しています。彼らは必ずしもオフィスを経験しているとはいえません。
業界の数字をごらんになれば、今後12か月ほどで、クラウドに接続されたモバイル機器、つまり携帯電話かタブレットを利用している人は20億人を超すことがわかります。これらの人は必ずしもオフィスを使ったことがあるとはいえません。われわれは、これをマイクロソフトにとってひじょうによい機会だと見ています。
歴史的にいえば、マイクロソフトはオフィスをPC向けに開発するチームを1つ、そしてオフィスをマック向けに開発する小規模チームが1つありました。時代は移り行き、ものごとは静かに変わりました。オフィスを機器ごとに開発することについて教えてください。
新しい世界は、技術的にいって複雑さを増しています。マック、アンドロイド、そしてウェブもあります。取り組む必要のあるプラットフォームは多数あります。ウィンドウズだけでも、2つ(旧世代ウィンドウズ、ウィンドウズ8)あります。
われわれの哲学はつねに、どのプラットフォームでも最大の利点を得られる、真に選ぶ価値のある利用形態を構築することにあります。
またそれと同時に、われわれはできるかぎり多くのコードを公開したいと考えます。コードの公開なしに、本質的な柔軟性はありません。機能を追加したいときはいつでも、コードという原点に立ち戻る必要があります。(続きを読む)

Microsoft hopes to make Office a habit again, and bringing the suite to the iPad is just the beginning.

That’s the message from Qi Lu, the longtime head of Microsoft’s search and online services who now heads Office along with those online services.

Lu sat down with Re/code’s Ina Fried to talk about Office, Bing and where Microsoft is headed. He also touched on Office for Mac, the company’s search partnership with Yahoo and other topics. Here’s an edited transcript of that discussion.

Re/code: What are the top problems you are working to solve right now?

Qi Lu: My group’s charter is to build connected applications. Our fundamental focus and mission is to deliver experiences and scenarios that enable individual end users or organizations to get more done. Fundamentally, we see the world as driven by important tidal waves of cloud and mobile. We want to lean in, being cloud-first, being mobile-first.

Okay. That’s the business-y marketing answer. You are a technical guy. What are the big technical things to take Microsoft from where it was to delivering on that vision?

One is building what we consider modern endpoints. Endpoints can be a website. Endpoints can be an app. In particular, what you saw today is one type of endpoint, for touch-first devices. The endpoints can be tablets, can be phones, can be other types of devices.

On that front, the key is how do you take full advantage of what each platform affords you. Office is really known for a few important traits. One is high fidelity, second is rich in features, the third is information protection. It needs to be unmistakably Office.

We want Office to be a habit. Anytime you are a student thinking about writing something, think about using Office to author documents. Anytime you see a rich document, you think Office.

How do we carry that into a fundamentally different environment from where we grew up with mice and keyboards? I can tell you that’s definitely not easy. There are so many different ways you can go.

The second part is moving to the cloud. That’s also a massive undertaking.

You talked about Office being a habit. Is it fair to say there is a generation of workers where it is not yet a habit?

This world is changing. It’s driven by cloud and mobile devices, certainly a new generation coming to embrace those devices. They many not necessarily have been exposed [to Office].

If you look at industry numbers, within the next 12 months or so around the world, over two billion people will be using cloud-connected mobile devices, whether phones or tablets. Those people may not necessarily have used Office before. We view that as a really good opportunity for Microsoft.

Historically, Microsoft has had one team developing Office for the PC and then a smaller Mac team developing Office for Mac. Things have quietly changed behind the scenes. Talk about developing Office for all these different devices.

The new world is technologically more complex ― ours, Mac and Android, then we have the Web. You have many platforms to deal with. For Windows alone, we have two, [traditional Windows and Windows 8].

Our philosophy is always, we want to take full advantage of what each platform provides to you and build experiences that are truly compelling.

At the same time we want to share as much code as we can. Without sharing code, the fundamental agility won’t be there. Anytime you want to add a feature you would have to go back to all these code bases.

(From the "Re/code" blog post. Thanks to Ina Fried.)