フェースブックはF8コンファレンスでモバイル・アドネットワークを初披露目へ

Facebook Launching Mobile Ad Network At F8 Conference | Re/code
多くの人が長い間、フェースブックにアドネットワークの構築を期待してきた。
それが実現した。フェースブックはモバイル・アドネットワークの計画を今月末サン・フランシスコで開催する「F8」開発者コンファレンスで初披露目する。複数の事情に詳しい人物が明かした。
フェースブックはこれを出版各社や開発者に説明し、ソーシャル・ネットワークである同社のもつ膨大なユーザ情報のデータベースがターゲティング広告に役立つことを納得させるつもりだ。またフェースブックはこの広告の浸透により大きな優位を得る。というのも、同社は10億人以上のユーザがおり、彼らがフェースブックの自社ページに来ないときでもカネを稼ぐことができる。
フェースブックはコメント要請に応じなかった。
これはさほど驚く話ではない。フェースブックの社内外の人たちはかねてよりアドネットワークの構築を望んできたうえ、その下地作りを進めてきたからだ。1月、フェースブックは第三者のアプリで広告を売ることのできる手段を試行中であると表明し、この試行を「アドネットワークのようなもの」と表現していた。
過去にはフェースブックはアドネットワークの構築を避けてきた。というのも、自社ウェブサイトで広告を売るので手一杯だったのだ。それに最近まで同社はモバイル・アドネットワークの素地がなく、自前のモバイル広告がそもそも存在しなかった。
だがこの2年でそれは劇的に変わった。2013年の最後の3か月で、フェースブックモバイル広告から12億4千万ドルを生み出した。これは同社の広告収入の半分以上である。また、このビジネスがどれだけ伸びたか、フェースブックが今週発表する第1四半期決算で判明する見込みだ。
その大半と思われる、つまり50パーセント以上は、アプリインストール経由広告から来る。これはユーザにアプリのダウンロードや、インストール済みのアプリの利用促進を訴えかけるものだ。この広告プロダクトは、フェースブックの広告戦略に後付けされたもので、それを指揮したのはフェースブックのエンジニアリングおよびプラットフォーム統括マイク・ヴァーノルだ。かつて彼の下にはこのプロジェクトに取り組むエンジニアが一人いるだけだった。
ヴァーノルはその後エンジニアリング担当ヴァイスプレジデントとなり、プラットフォームなど関連分野の責任者となった。そしていま、彼は「Mチーム」と呼ばれるマーク・ズッカーバーグの側近で成り立つサークルの一員である、と複数の人物が明かした。
フェースブックはこの分野に単独で踏み込むのではない。同社はグーグルの既存「アドモブ」モバイル・ネットワークや、やや小規模なミレニアル・メディアなどの後を追うことになる。さらにツイッターも、自前のモーパブ・アドネットワークにより広告販売プラットフォームとの連携を図り、アプリインストール広告も展開する。(続きを読む)

Lots of people have wanted Facebook to build an ad network for a long time.

Here it comes. Facebook will take the wrapsoff its plans for a mobile ad network at its “F8″ developer conference in San Francisco at the end of the month,according to multiple sources familiar with the matter.

Facebook will pitch the ads to publishers and developers as a way to leverage the social network’s vast database of user information for better ad targeting. And Facebook wins by expanding its ad reach — now it can make money from its billion-plus users even when they’re not on Facebook’s own properties.

Facebook declined to comment.

This shouldn’t be a shocker. People inside and outside of Facebook have wanted the companyto build an ad network for years, and it has dabbled in fits and starts.In January, Facebook announced that it was experimenting with ways to sell ads on other people’s apps,and describing the test as a “like a mobile ad network.”

In the past,Facebook stayed away from building out an ad network because it was busytrying to sell ads on its own Web site.And it couldn’t contemplate a mobile ad network until recently because it didn’t have any mobile ads of its own.

But that has changed dramatically in the last two years. In the last three months of 2013, mobile ads generated $1.24 billion for Facebook — more than half the company’s overall ad revenue. And we’ll get another peek at how well that business isdoing when Facebook reports its first-quarter earnings later thisweek.

Agood chunk of that — perhaps50 percent or more —comes from “app-install”ads,which prompt users to download apps or re-engage with apps they’ve already installed. The ad product was initially an afterthought in Facebook’smobile ad strategy,led by Facebook engineering and platform leader Mike Vernal,who at one point only had a single engineer working on the project.

Vernal has since been promoted to a Vice President of Engineering in charge of platform and other areas, and is now on the “M-Team”— Mark Zuckerberg’s inner circle of trusted advisors, according to multiple sources.

Facebook won’t be playing in the space alone. The company will take on Google’sexisting AdMob mobile network,as well as smaller players like Millennial Media. And now Twitter is entering the fray, bylinking its MoPub ad network to itsad buying platform, and rolling out app install ads of its own.

(From the Re/code blog post. Thanks to Mike Isaac)