ナイキはフューエルバンド打ち切りを否定、だが人員整理でウエラブル分野での弱点が明るみに

Nike Denies FuelBand Shutdown, but Layoffs Could Reveal New Cracks in Wearables Market | Re/code
ナイキはデジタル・スポーツ部門のうち、「少数」の人員削減をしたことを認めたが、金曜日にCNETの報じた、同社がフューエルバンドのチームでハードウエアの打ち切りが近いという話を打ち消そうとした。「ナイキ+フューエルバンドSEは今後もわれわれの重要なビジネスとなります」と、同社がリコード誌に送ったイーメールによる声明で述べた。「われわれはナイキ+フューエルバンド・アプリを改善し続け、新しくメタラグゼ・カラーの発売とともに、ナイキ+フューエルバンドSEの販売およびサポートを今後も予見可能な期間にわたり継続します」
この言い方からは、解釈の余地がかなりありそうだ。ポートランドを本拠とするアスリート向けアパレルの巨人である同社が、フューエルバンド製品群のプロダクトを発売しない可能性は残される。事情に詳しい人物の話では、ナイキは同端末の生産設備を償却できる道筋を開いておきたい可能性がある。あるいは、この小部門を打ち切りとするか決めかねている。
複数の人物の話では、この件の決定については社内でも数ヵ月間討議してきたといい、経費が高額にかさんでいるうえ、製造過程の課題山積、事業から十分な利幅を生み出す困難があったという。さらに、ナイキは事業拡張に見合う高度技術者の確保が困難だったことを複数の人物が指摘している。例えばフューエルバンドにはアンドロイド向けアプリがなく、ユーザには相当の不便や不満があった。また、データ専門知識という、ウエラブル分野では重要な点に弱さがある。そのうえウエラブルには大変化が近づいており、マルチセンサーなど新機能が見込まれている。
「データを大量に抱えているのに、それで何をすべきかわかっていないのです」とある人物は語る。「マーケットの大きさに追いつけなかったようです」
それでもなお、フューエルバンドはナイキが勝ち取ったPR戦略の好例で、デジタル分野での地位は強い。(続きを読む)

Nike confirmed a “small number” of layoffs in its digital sports division,but attempted to tamp down a CNETreport late Friday that said the companywas shuttering the hardware side of its FuelBand team.

“The Nike+ FuelBand SE remains an important part of our business,” the companysaid in a statement emailed to Re/code.“We will continue to improve the Nike+ FuelBand App,launch new METALUXE colors,and we will sell and support the Nike+FuelBand SE for the foreseeable future.”

The language does seem to leave a whole lot of room,however, for the possibility that the Portland athletic apparel giant won’t release future products in the FuelBand line. One source with knowledge of the situation said that it could be that Nike wants to be able to run down its inventory of devices,or that it still has not completelydecided to shutter the unit.

Sources said that the decision over what to do hasbeen debated for months within the company, due to high expenses,manufacturing challengesand the inability to make adequate margins on the business.In addition,sourcesnote that Nike has been unable to attract as high a level of engineering talent as the business has grown.

Its FuelBand,for example,does not have an Android app as yet,a major deficit and afrustration for a lot of users. It also has verynascent data expertise,one of the key areas of the wearablesspace. And big changesare coming to wearables,such as multi-sensors and other new features.

“They are getting a lot of data and just do not know what to do with it,” said one source. “They could not exploit the market.”

Still,FuelBand has been important as a PR win for Nike,positioning it strongly in the digital space.

(From the"Re/code" blogpost.Thanks to James Temple.)