スポティファイとスプリントが予定通り連携を実現

Spotify and Sprint Announce Marketing, Billing Deal | Re/code
ビーツ・ミュージックとAT&Tにあるものが、スポティファイとスプリントにもやってきた。今月すでにお伝えした通り、ミュージック・サーヴィスとワイアレス・キャリアである両社はマーケティングと請求書での連携を結んだ。
この締結は、スプリントのイヴェントで本日正式に発表されたが、スプリントが競合への差異化を図る道筋をつくるものだ。スポティファイにとっては、同社がアメリカという不馴れな地、あるいは未知の土地へ定期購入音楽サーヴィス展開するための機会となる見込みだ。
すでにお伝えしてきた通り、スポティファイ/スプリント間の連携はビーツ・ミュージック/AT&T間の連携に概ね並行するものだ。スプリントの顧客はサーヴィスの無料試用期間の提供を受け、もし気に入ったらワイアレスの請求書経由で有料版を購入できる。スプリントの顧客には月額9.99ドルの優待価格でスポティファイのプレミアム会員となる。
詳細は: タイアップは5月9日に開始し、スプリントの契約者は3か月間の無料試用期間、スポティファイのプレミアム・サーヴィスを利用できる。スプリントの契約者はキャリアのファミリープラン利用者の場合6か月の試用期間提供を受けられる。
その後、ファミリープラン契約者は(数人で契約した割引利用者は)月額7.99ドルか4.99ドルの料金をスポティファイに払うことで利用ができる。これは「ファミリー」とする人数によって異なる。
優待価格はスポティファイにとって、また提携する音楽レーベルにとって、多少の売上高を犠牲にしてもユーザ獲得を優先することを意味する。
スポティファイが合衆国に上陸したのは2011年夏のことで、推定ではアメリカ国内で200万人の会員、世界中で9百万人以上の有料会員がいる。だが同社の幹部はメインストリームには普及していないとの認識を示している。(続きを読む)

Beats Music and AT&T have one. Now Spotify and Sprint have one, too: As we reported earlier this month,the music service and the wireless carrier have linked up with a marketing and billing deal.

The pact,formallyannounced today at aSprint event in New York City,is designed to give Sprint a way to differentiate itself from its rivals. And it’s supposed to give Spotify a chance to reach a big swath of America that doesn’t know much,or anything,about the subscription music service.
Like we told you,the Spotify/Sprint deal roughlyparallelsthe Beats Music/AT&Tdeal: Sprint customers will get free trials of the service, and if they like it,they will be able to pay for it directly viatheir wirelessbill. Some Sprint customers will also get a discount on the $9.99 amonth that Spotify charges itspremium subscribers.

The details: The tie-up starts May 9,and will give all Sprint subscribers a three-month free trial of Spotify’s premium service. Sprint subscribers on the carrier’s “Framily Plan” will get asix-month trial.
After that,Sprint “Framily” subscribers, who get a discount on wireless service if they sign up with friends,can pay $7.99 amonth or $4.99a month for Spotify,depending on the number of “Framily” members they have linked their accounts.

Those discounts mean that Spotify,and the music labels it works with,are willing to forgo some revenue as the service tries to reach more users.

Spotify showed up in the United States in the summer of 2011,and may have asmany as 2 million American subscribers;it has more than 9 million paying subscribersworldwide. But the company’s executives acknowledge that it isn’t close to being a mainstream option.

(From the Re/code blog post. Thanks to Peter Kafka.)