マイクロソフトはエクスボックス・ワンをキネクトなしで低価格提供

マイクロソフトは火曜日、ヴィデオゲーム・コンソール「エクスボックス・ワン」のエントリー価格を100ドル下げた。発売からちょうど6か月経って、同社は需要の底上げを図る。
ソフトウェアの巨人である同社は、11月に発売したエクスボックス・ワンが当初つけた値札の499ドルより20パーセント安い399ドル版を提供すると発表した。
この新ヴァージョンにはキネクト・モーションセンサーは搭載されない。これは今回の発表までに販売されたすべてのエクスボックス・ワンに搭載されていた端末である。マイクロソフトによると購入後に希望する顧客には別途販売するという。
「より多くの選択肢が欲しいという声が届いております」と、マイクロソフトのエクスボックス統括者フィル・スペンサーは声明で述べた。マイクロソフトは今後もキネクトに投資を続けると彼は述べ、エクスボックスのユーザの80パーセントがキネクトを利用しているとつけ加えた。
このたびの変更は、同社とソニーが11月に新型ゲーム・コンソールを発売して以来はじめての値下げとなる。
ソニープレイステーション4は399ドルのエントリー価格と、マイクロソフトのエクスボックス・ワンより100ドル安く、この差によってプレイステーションを選ぶという声が一部の顧客にある一方、マイクロソフトが値下げをするまで待つという声もあった。
これまでのところ、ソニーが販売数では先んじているようだ。ソニーによると、世界中で7百万台以上のプレイステーションを顧客に販売したという。一方マイクロソフトは5百万台のエクスボックス・ワンを小売業者に販売したという。
この値下げの前にもマイクロソフトはゲーム・コンソールの購入を促進するため、いくつかの手を入れてきた。たとえば人気の高い宇宙シューティング・ゲーム「タイタンフォール」をエクスボックス・ワン購入者に無料バンドル提供するなどで、同社はほかにもソフトのバンドル提供により購入を促進してきた。
一方で、一部の小売業者は自らエクスボックスを購入しやすくするために取り組んできた。アマゾン・コムでは3月に、時間帯限定でエクスボックス・ワンを399ドルで販売した。
またマイクロソフトは、エクスボックス・ワンのオーナーに新機能を提供すると発表した。フルやネットフリックスといったストリーミング・ヴィデオ・サーヴィス利用者は、アプリケーションを無料で利用できるようになる。(続きを読む)

Microsoft MSFT +1.84% dropped the entry price to buy an Xbox One videogame console by $100 Tuesday, an effort to juice demand for the device just six months after it was initially released.

The software giant said it will offer a version of its Xbox One for $399, 20% less than the entry sticker price of $499 when the device was launched in November.

Its new version will not include the Kinect motion sensor, a device that until the announcement was bundled with every Xbox One sold. Microsoft said the Kinect will be sold separately if customers want to buy it at a later date.

“We’ve heard that you want more choices from Xbox One,” said Phil Spencer, head of Microsoft’s Xbox group, in a statement. He added that Microsoft remains committed to its Kinect motion sensor, noting that more than 80% of customers use the Kinect today.

The move marks the first significant discount by Microsoft since the company and rival Sony 6758.TO +1.82% launched new consoles in November.

Sony’s PlayStation 4 was released at an entry price of $399. The $100 difference with the Xbox One was cited by some consumers as a reason they chose Sony’s device over Microsoft’s, while others claimed they would wait until Microsoft began lowering the Xbox One’s prices.

In the meantime, Sony’s console appears to have taken a sales lead. Sony said it has tallied more than seven million PlayStation units sold to customers around the world, compared with the five million Xbox One units Microsoft said it sold to retailers.

Prior to the price drop, Microsoft has made other moves to make its device more appealing. It has, for example, offered free copies of the highly anticipated space-age shooting game “Titanfall” if customers bought new Xbox One units. The company has also bundled other items, such as other games, to make the device more appealing.

Meanwhile, some retailers have taken it upon themselves to make the Xbox more affordable. Amazon.com in March, for example, offered discounts that brought the Xbox One down to $399 for a short time.

Microsoft said it will also begin offering new features to Xbox One owners. Those who subscribe to streaming video services, such as Hulu and Netflix, will be able to use the applications for free, Microsoft said.

(From the Digits blog post. Thanks to Ian Sherr.)