IBMのヴァージニア・ロメッティがリーダーシップとイノヴェーションについて語る

今週お伝えした記事で、IBM首席経営執行役員ヴァージニア・M・ロメッティは彼女のミッションを表明し、テクノロジの巨人である同社の次の10年にわたる健全かつ強力な安定のため「変身」を遂げることと述べた。
「これは1年で終わる仕事ではありません」と彼女は語る。「1千億ドル企業であるならそのはずです」
IBMの大きさは財務上だけでなく、世界中で40万人の従業員を抱えている。これだけ大きな企業を、それも十分に利益の出ている企業を、危機感をもって方向転換させるにはどうすればいいか?
ロメッティ氏の回答は、戦略、文化、相互理解から成り立っている。それぞれが、物事が正しく進んでいるときは、互いを支えることになる。「変化を作っていくことは可能です」とロメッティ氏は、IBMニューヨーク州アーモンク本社で行われたインタヴューで述べた。
変化はもちろん移動のことであり、新しい場所へ、新たなビジネスへ、そして新たなマインドセットの採り入れを伴う、会社の変化を意味する。戦略は方向転換である。今週の記事では、2年半前にIBMの首席経営執行役員になったロメッティ氏の指揮による戦略について述べた。同社は新しい分野への大規模な参入により、顧客がデータの洪水のなかで方針を決め、収益を出す支援を行うテクノロジを供給し、さらにクラウド・コンピューティングの採用へと踏み切った。これはコンピューティング能力とソフトウェアがインターネット経由のサーヴィスとして提供される仕組みだ。「われわれはこれらの大きな課題において重点領域を作り上げました。」とロメッティ氏は述べる。「そこに経営資源、投資、人材を注ぎ込みました。それが会社を動かしています」さらに彼女は言う。「これらのことに、リーダーシップは大きな差を生みます。それは決定的です。決定的なのです」
ロメッティ氏(56)は、昨年同社が下した大きな決断、すなわち数十億ドルをかけた買収と資本の投入について、自信を示す。彼女がいちばん恐れていることは何か。
「このスピードでもって行くことだけです」と彼女は言う。「このスピードでもって行くのです」
同社の大人数の従業員を戦略の下、動かしていくためロメッティ氏は現代的なソーシャル・メディア通信ツールを採用する。昨年秋、IBMはシンク・アカデミーを開設、これは野心的なオンライン教育プログラムだ。
この講座ではIBMの重点成長領域に採用されたビッグ・データおよびクラウド・コンピューティングに続き、その将来に大きく注目するアフリカ市場について学ぶきょができる。従業員はいつでも講座を受講できるが、出席をとり、評価もされる。
IBM社員の皆さん、どの職種かは問いません。これを乗り越えてください」と彼女は言う。
すべての講座はロメッティ氏によるトピックの説明から始まり、IBMが取り組んでいる内容が伝えられる。ロメッティ氏の説明は通常20分間である。
ロメッティ氏はコンピュータ・サイエンス専攻で、ノースウエスタン大学では女子学生社交クラブ会長を務め、1981年にIBMに入社したが、彼女ははきはき話すが、くだけた教師である。時々企業顧客が招かれ、事業でどのようにテクノロジが利用されているか、また何が必要か話す。メーシイズ首席経営執行役員テリー・J・ラングレンやフルアー首席経営執行役員デーヴィッド・シートンがゲストに登場した。
ロメッティ氏はまた、あえてアナログな相互理解手段も採る。IBM社員にはプラスティックのカードが支給される。クレジットカードの大きさで、片側には青のIBMのロゴと「最重要を目指すこと」のタグライン。もう片側には3つの「ヴァリュー」と9つの「プリンシプル」がある。ヴァリューは「すべてのクライアントの成功に全力を」「大事なイノヴェーションを」「信頼関係と個人の責任」である。(続きを読む)

In an article this week, Virginia M. Rometty, IBM‘s chief executive, described her mission as leading the technology giant through a “transformation” that would leave it healthy and successful through the next decade. “That is not a one-year job,” she said, “not when you’re a hundred billion-dollar company.”

IBM is not only large in financial terms, it also has more than 400,000 workers around the globe. How do you move such a large organization —and one that is quite profitable —in new directions with a sense of urgency?

Ms. Rometty’s answer to the challenge combines strategy, culture and communication. Each one, if things are working properly, reinforces the other. “You can engineer change,” Ms. Rometty said during a recent interview at the IBM headquarters in Armonk, N.Y.

Change, of course, is movement, going someplace new —into a new business or adopting a new mind-set, in the context of corporate change. Strategy is the directional change. And this week’s article mainly discussed IBM’s strategy under Ms. Rometty, who became the chief executive nearly two and a half years ago. The company is making a major push in a few fields, including supplying technology to help customers make sense and money from the rising flood of digital data, and it is embracing the shift to cloud computing, in which computer processing and software is delivered as a service over the Internet.

“We have engineered the focus on these big plays,” Ms. Rometty said. “We’ve shifted resources, investment and talent. That’s how you move the company.”

She added: “And leadership makes a difference in these things. You’re definitive about them. You’re definitive.”

Ms. Rometty, 56, said she is confident that the big moves IBM has made in the last year —many billions of dollars in acquisitions and investment commitments —are the right ones.

The thing she most worries about?“Just that we keep moving with speed,” she said. “We keep moving with speed.”

To get its huge work force moving at pace behind the strategy, Ms. Rometty is tapping modern social media communications tools. Last fall, IBM started Think Academy, an ambitious online education program.

The early courses have focused on IBM’s growth initiatives including big data and cloud computing, and new markets like Africa, where IBM is expanding rapidly with an eye toward the future. Employees can tap in whenever they want, but attendance is taken, and noted. “Every IBM’er, I don’t care what their job is, goes through this,” she said.

Each course begins with a video of Ms. Rometty explaining the topic and what IBM is doing. Her introductory talks typically last 20 minutes or so. Ms. Rometty, a computer science major and a sorority president at Northwestern University,who joined IBM in 1981, is a crisp yet informal instructor. Sometimes, she will bring in corporate customers to discuss how they are using technology in their businesses, and their needs. The executive guests have included Terry J. Lundgren, chief executive of Macy’s,and David T. Seaton, chief executive of Fluor.

Ms. Rometty has also employed decidedly analog communications techniques. Every IBM employee has been issued a small plastic card. It is credit card-size, blue on one side with the IBM logo and a tag line, “Be essential.”

The other side lists three “values” and nine “principles.” The values include “dedication to every client’s success,” “innovation that matters” and “trust and personal responsibility.”

(From the NYTimes blog post. Thanks to Steve Lohr.)