ヤフーは自動消去メッセージング・アプリ「ブリンク」を買収、同アプリは終了へ

ブリンクは、モバイル・メッセージング・アプリで、ユーザは自動消去するメッセージを共有できる。このたび同社はヤフーに買収されたことが、テッククランチの取材で確認がとれた。このアプリはスナップチャットをはじめとする、いまや大盛況の分野で、フランクリーやコンファイド、ウィッカーといった新参とも競合している。取引の条件は非公開だ。
総勢7名のブリンクのチームは創業者を含め、ヤフーに入社する。
ブリンクはメー・ラブズによるプロダクトだ。元グーグル社員のケヴィン・スティーヴンズとミシェル・ノーガンが創業した同社は、当初は位置情報サーヴィス「キズメット」を重点化してきた。これはSXSW2012の時期に人気となり、当時はハイライトやバンジョーといったアプリが人気を集めていた。
だがキズメットは十分な普及が進まずチームはべつのモバイル・トレンドに方向転換した。非公開のモバイル・メッセージングだ。約1年前にiOS版を開設し、現在ユーザはテキスト送信のほか、相手を決めて数人以内と写真、ヴィデオ、音声などの共有ができる。メッセージは表示可能な期限をタイマー設定でき、ユーザはタップしてからどのくらいの間読んだり見たりできるかを決められる。
同社がアンドロイド版開設を発表した当時、これまでに10万回のダウンロードがなされたと公表した。ユーザベースの半分ほどが合衆国で、ブリンクは中東でも普及が進んでおり、2番目に大きな市場となった。
ティーヴンズは当時、ブリンクはアラビア語でのローカライゼーションを強化する姿勢を見せ、さらにブリンクを提携先やビジネスユーザ利用に特化するプロ版機能を展開する計画をほのめかした。
これらの取り組みはまだ実現していないが、弊紙の取材ではブリンクが数週間以内に終了することが判明した。
ここから推測されるのは、ブリンクの買収はアプリ自体というより制作者の才能に主眼をおいていることだ。スティーヴンズは実際に、ヤフーには貴重な人材で、ボクシイではプロダクト・パートナーシップ担当シニア・ディレクタを務め、グーグルとユーチューブではプロダクト・マネージャを務めたうえ、アップルでの勤務経験がある。(続きを読む)

Blink, a mobile messaging application that lets users share self-destructing messages, has been acquired by Yahoo, TechCrunch has confirmed. The app competed in an increasingly crowded space alongside Snapchat, of course, but also newer entrants like Frankly, Confide, Wickr, and others. Terms of the deal were not disclosed.

All seven Blink team members, including the founders, will now be joining Yahoo.

Blink is a product of Meh Labs, a company founded by ex-Googler Kevin Stephens and Michelle Norgan. Originally, the startup had been focused on a location-based service called Kismet which grew popular around the time of SXSW 2012, when apps like Highlight and Banjo were starting to take off. However, Kismet never gained the necessary traction, so the team turned toward another mobile trend –that of private mobile messaging.
launched just over a year ago on iOS, and today users are able to text and share photos, videos, voice and more, with individuals or groups. These messages’ visibility could be controlled with a timer, so users can set how long they could be read or viewed after tapping.

When the company announced its arrival on Android earlier this year, it reported having around 100,000 downloads to date. Just over half of its user base was located in the U.S., but Blink was beginning to gain some ground in the Middle East, which became its second-largest market.

Stephens said at the time that Blink would begin to cater to that market more heavily with localization in Arabic, and hinted at plans to introduce pro features that would help make Blink something that could be used by contractors or business users, for example.

Those efforts are not coming to pass, however, as we understand that Blink will now be shut down in the weeks ahead. That implies that the deal for Blink was one that was more about the talent behind the app, rather than the app itself. Stephens, for instance, is a good hire for Yahoo, having previously served as senior director of device product partnerships at Boxee, as a PM at Google and YouTube, and as an engineer at Apple.

(From the TechCrunch blog post. Thanks to Sarah Perez.)