ドロップボックスはスポティファイとのエンタープライズ顧客契約へ

エンタープライズの顧客を獲得する戦略を数か月にわたり構想してきたドロップボックス(クラウド・ストレージおよびファイル共有サーヴィス)は今週、定期購入音楽サーヴィスのスポティファイを企業顧客として発表する予定だと複数の関係者がリコードに明かした。
この契約の規模はまだ確定していないが、これに引き続きドロップボックスは数週間かけてエンタープライズの顧客を拡大させる発表を行ない、同社がエンタープライズ市場で本格的な事業展開を続ける姿勢を示す。また、競合であるボックスは規模は小さいものの、顧客を大企業に特化しており、企業顧客に強いという定評に対しドロップボックスは対抗の姿勢を示す。
このたびのニューズに先立って、同社は先月マイクロソフト・オフィスとの連携機能として、クラウドの共有フォルダに保存した文書を共同作業によりリアルタイムで編集同期できるプロジェクト・ハーモニーを開設した。このプロダクトでドロップボックスは、グーグル・ドライヴやマイクロソフト・オフィス365と競合する。2億人近くのユーザを足掛かりとして、ドロップボックスは4百万社の顧客を獲得へ手を伸ばす。これにより競合のボックスが公表している2500万人と3万4千社の有料会員に対し、数字での強みを示す。
課題もある。ドロップボックスは従来コンシューマー向けとしての傾向が強く、企業のIT部門の公認を得ずに仕事に利用されてきたが、昨年より同社は企業顧客への招致を推し進めてきた。当初はITアドミニストレータ向けの企業アカウント管理ツールとして登場したドロップボックスは、やがて個人アカウントからの仕事関連ファイル操作機能を追加した。
個人アカウントを保有するユーザは、簡易な手続きで企業アカウントへの参加が可能で、なおかつ個人としての家族の写真などを失う心配も不要だ。
このたびの変更と時期を一にして、ドロップボックスはプロダクトの多様化を強く推進している。同社は買収の足取りを速めており、最近は毎月1社以上の小規模スタートアップを買収している。この大半はドロップボックスのエコシステムにおけるアプリ製品群の拡張を狙いとしたものだ。最近の例では写真共有のルーム、文書共同作業ツールのハックパッド、企業内チャット・ツールのズーリップ、ソーシャル・イーブック・リーダのレドミルが挙げられる。(続きを読む)

After several months of building on a new strategy to capture more enterprise customers,Dropbox,the popular cloud-storage and file-sharing service, will later this week announce that it has landed subscription music service Spotify as a corporate customer, sources tell Re/code.

While the size of the deal couldn’t be determined,the announcement is the first in aseries of expected customer wins that Dropbox will make in the coming weeks as it declaresits intention to be a seriousplayer in the enterprise market. It’s also meant to counter the perception that Box,a smaller rival with a dedicated focus on large enterprise customers, is the stronger player among corporate customers.

The news comes amonth after Dropbox launched Project Harmony,an overlay for Microsoft Office that allows multiple people to collaborate on documents in real time and to synchronize them with documents stored in shared foldersin the cloud. That product put Dropbox in competition with Google Drive and Microsoft’s Office 365.

On the backs of some 200 million users, Dropbox hasburrowed its waydeeply into some four million companies.That gives it adistinct strength in numbers over Box,which at its last publicly disclosed count had 25 million end users and 34,000 companies paying for itsservices.

One challenge: Long viewed as a companywith a consumer-facing product that people tend to use at work without authorization from the corporate ITdepartment,Dropbox has in the last year sought to broaden its appeal to corporate customers.

First came a tool to give IT administrators the ability to manage corporate accounts,and then came a feature to allow the separation of work-related filesfrom personal accounts. People with personal Dropbox accounts can easily join companies that operate their own corporate accounts,without fear of losing control of personal files like their family pictures.

The move into corporate accounts also coincides with a wider effort by Dropbox to diversify its offerings. It has stepped up its pace of acquisitions, and has recently been acquiring small startups at a rate of about one or more per month,much of that in an effort to build a family of apps around the Dropbox ecosystem. Recent examples include the photo app Loom, a collaborative document tool called Hackpad,a corporate chat tool called Zulip and a social e-book reader called Readmill.

(From the Re/code blog post. Thanks to Arik Hesseldahl.)