IBMのクラウドにおける試練を読み解く

IBMは出足こそ躓いたものの、クラウド事業の構築に本気の進攻を見せてきた。先日の記事にもお伝えした通りである。
IBMは大きな変化に懸け、実にすぐれた仕事をした」とガートナーのアナリスト、ダリル・プラマーは述べる。「だが今後の問題は、同社が事業を成り立たせること、クラウド事業からお金を稼ぐことができるかだ」
IBMクラウド・コンピューティングの経済という試練に直面する企業の例に漏れない。クラウド・コンピューティングは企業がコンピューティング能力をインターネット経由で提供されるサーヴィスとして購入する仕組みだ。コンピューティング能力がクラウドから来るようになると、企業が自社データ・センターのために従来型のソフトウェアやハードウェアを購入することは減る。エンタープライズ市場への参加者であるオラクル、SAP、マイクロソフトヒューレット・パッカード、EMCなどは共通して大きな脅威に直面している。だが企業データ・センターへのテクノロジ供給者として最大であるIBMは、クラウドを強みにしないかぎり、最大の損失を被ることになる。

勝ち残るために、IBMは顧客企業に同社クラウド商品と、顧客の事業への深い理解力をもって、クラウドへの移行のテクノロジ・パートナーに相応しいことをはっきり示す必要がある。損害保険大手のハートフォードは、先月IBMクラウド・テクノロジに6年間で5億ドルを費やすことに合意した。「ハードウェアは買う必要がありません」と語るのはハートフォードのチーフ・テクノロジ・オフィサーであるマーク・エスポジットだ。「買うのはサーヴィスと結果です」スピードは同社の事業の強みだとエスポジット氏は言う。自社内ソフトウェア開発は1か月か2か月かかっていたのが数日で完了する。年中万端なクラウドでは新しいプロジェクトのためにハードウェアやソフトウェアの購入やインストールに待ち時間がないという。エスポジット氏はクラウドによるコスト削減について詳細は述べなかったが「目にも明らか」だという。クラウドのもうひとつの好影響として、温室効果ガス排出量が推計30パーセント削減できることを彼は指摘する。これはコンピュータの処理能力に費やされる電力が減少するからだ。
IBMはこういった好事例を増やす必要がある。クラウドへの移行により、ハードウェアやソフトウェアの売上高は減るものの、自らクラウド商品を売ることは、顧客が競合へと移っていくのをただ眺めるよりずっとましである。
急速に成長するクラウド市場で最大の競合かつ最初期からのリーダーはアマゾンの(ただし同社はクラウド部門の売上高の内訳を公表していないが)アマゾン・ウェブ・サーヴィシズだ。(続きを読む)

IBM, after a sluggish start, is moving with real urgency in building up its cloud business, as I noted in a recent article.

IBM has made big moves and done some really good things,” said Daryl Plummer, an analyst at Gartner. “But the question now is, can it win business and make money in the cloud business?”

IBM is hardly alone in facing the economic challenge of cloud computing, in which companies buy computing delivered, remotely, as a service over the Internet. The more that computing shifts to the cloud, the less that corporate customers will buy conventional software and hardware for their own data centers. All the big incumbents in the enterprise market —Oracle, SAP, Microsoft, Hewlett-Packard and EMC —face the same threat. But as the largest supplier of technology to corporate data centers, IBM has the most to lose —unless it can turn the cloud trend to its advantage.

To succeed, IBM has to convince corporations that its cloud offerings and its understanding of the customer’s business make it the preferred technology partner for migrating to the cloud.

Last month, The Hartford, a major property and casualty insurer, agreed to a $500 million deal with IBM for cloud technology services over six years. “I don’t have to buy hardware,” explained Mark Esposito, chief technology officer of The Hartford. “I buy a service and an outcome.”

Speed is another advantage in his business, Mr. Esposito said. In-house software development projects, he said, can be up and running in a few days instead of a month or two. With an always-ready cloud service, he said, there is no waiting to buy and install new hardware and software for projects.

Mr. Esposito said the cost savings from the cloud initiative would be “significant,” without being more specific. With the cloud model, he added, another benefit is a projected net reduction of more than 30 percent in greenhouse gas emissions, since that much less electricity will be used to handle the company’s computing tasks.

IBM needs more such wins. While IBM may lose some hardware and software sales when a customer moves to the cloud, IBM is far better off providing the cloud service itself than watching business go to rivals.

The biggest competitor, and early leader, in the fast-growing cloud market is Amazon —though it does not break out revenue for its cloud unit, Amazon Web Services.

(From the NYTimes blog post. Thanks to Steve Lohr.)