キース・ラボワが自ら率いる不動産売却サイトを6月に開設へ

ペイパルおよびスクエアで幹部を務め、現在コスラ・ヴェンチャーズでパートナーを務めるキース・ラボワが自ら不動産会社を6月に開設する。これは保有者がクリック3回だけで家を売れることを掲げる。先日のインタヴューで、投資ラウンドの完了は間近で来月にも開設できる見込みだと述べた。
ラボワは3人の共同創業者を連れてきた。エリック・ウー、ジェイディ・ロス、イアン・ウォンだ。彼らは3人の社員とともに、「ホームラン」という社名で離陸する。ウーはトゥルーリアなど不動産他社での勤務経験があり、ウォンはスクエアのデータ・サイエンティストを務めた。
ラボワはかねてよりこのアイディアを温めており、家の売却にかかわる煩雑さを払拭することを目指してきたという。
保有者は通りと番地を入力し、あとは幾つかの属性を送信するだけで家やアパートメントを売りに出せる。自らの家に希望する価格の入力も必要となる予定だ。また、同社は公表されている情報と自前のデータベースをもとにその価格が妥当かを診断する。この分析方式についてはこれ以上ラボワは話さなかった。
「これはよくあるシリコン・ヴァレイの解決するデータ問題です」と彼は言う。その価格が妥当ではないとき、ホームランはカウンターオファーを提供できない可能性がある。もし価格で合意がなされた場合の手続きについて、それが「かんたん」で、弁護士を雇う必要がないこと以外は彼は述べなかった。
あまりに出来すぎた話に聞こえる? たしかに、そこには裏がある。保有者はサーヴィスを通じて売却するにはディスカウントの準備が求められる。「すべての市場には、流動性確保のためのディスカウントなるものがあります」と彼は言う。「問題は、それが適正なディスカウントかどうかです」
ラボワによると、この価格のディスカウントは自動車の保有者がディーラーで下取りに出す際に直面する平均8パーセントの想定額より、「ずっと少ない」という。
わたしは彼に対し、サーヴィスで家を売ることは相場より安い価格を意味し、そこから売り手が財務的な難題を抱えていると推察されるのではと尋ねた。
彼はその可能性を認めたものの、サーヴィスは家の住み替えでアップグレードしたい人や、次の家のローンを契約するために早期に売却したい人に役立つと指摘した。
また、それとは別に想定されるのは、職業上移転が必要となったが、売却までのあいだ空家にしたり貸家にするよりも早期に決めることを選ぶ人たちだ。
では、その家は誰が買うことになるのか?これは公開されたマーケットプレースではない。だからホームランか、名前はともかくどこかの会社が買い、それに利益をのせて早期に売却する。これをビッグ・データの家転がしと呼べるのではないか。
「われわれは効率をきわめ、再販売を実現していきます」とラボワは述べた。(続きを読む)

Former PayPal and Square exec Keith Rabois,now a partner with Khosla Ventures,is closing in on the launch of hisnew real estate company,which promises to let homeowners sell their houses online in just three clicks. In a recent interview,he said the company is working on closing an investment round and hopes to launch next month.

Raboishas brought on three co-founders —Eric Wu, Jd Ross and Ian Wong —along with another three employeesto get the company, currently going bythe name Homerun, off the ground.Wu has worked for other real estate companies, including Trulia,and Wong isa former Square data scientist.

Raboishas said he’s long been looking to execute this idea with the goal of stripping out the complexity of home-selling. Homeowners will need to simply enter their street address and verify their identity in some way to list their house or apartment. They will also likely have to input the price they want for their home.

The Homerun team will then analyze both public and proprietary databases to determine whether the selling price is a fair one. He declined to provide any other details on their analysis methods.

“It’s a classic Silicon Valley data problem,” he said.

If the price is not accepted,it’s not clear if Homerun will provide acounter offer. Rabois wouldn’t talk about the process that takes place after a price is agreed to,other than to say it’ll be “easy”and the homeowner won’t have to retain alawyer.

Sound too good to be true? There is, indeed,a catch. Homeownerslooking to sell through the service should be prepared to sell for a discount.

“All markets have a discount for liquidity,” Rabois said.“The question is what is the right discount.”

He said the price discounts will be “much less” than the approximate eight percent discounts car owners are hit with on average,according to Rabois, when they trade in vehicles at dealerships.

I told Rabois that the fact that selling on the platform likely means a lower-than-market-value price makes me think the service will appeal to people in financial trouble. He acknowledged this possibility,but believes that the service will attract homeowners looking to upgrade to a nicer home but who need to sell quickly to secure a mortgage for the new home.

Another target group could be professionals who have to move for work and would rather not let their home sit emptywhile on the market or be forced to rent it out.

So who is actually buying these homes from the sellers? This isn’t an open marketplace,so not individual buyers. Homerun,or whatever name the companyendsup going by,will be the buyer and then look to sell the house quickly for a profit. Call it big-data house-flipping.

“We will be very efficient and very fast in reselling the home,” Rabois said.

(From the Re/code blog post. Thanks to Jason Del Rey.)