アップアニーが1700万ドルを資金調達、アプリ分析のディスティモを買収

アプリ分析およびデータ企業のアップ・アニーは競合のディスティモ・ホールディングを買収しヨーロッパへの足掛かりを掴み、この契約の一部として1700万ドルを資金調達した。
いずれもヴェンチャー資金を受けているスタートアップ両社は、これまでアプリ性能を測定し、開発者、広告代理店、各種ブランドに利用されてきた。競合にはアップフィギュア、ミックスパネルなどがある。ディスティモとアップアニーはアプリの各種モバイル・プラットフォームにおける売上、ランキング、リヴュー、レーティング、さらに広告ネットワークの効果測定、課金利用の普及度まで調査してきた。ニールセン・レーティングではディジェラティ(コンピュータの虎の巻)と分類されている。
アップアニー首席経営執行役員バートランド・シュミットによると取引は3か月で完了するという。一時は他社からの敵対的買収の標的になったアップアニーだが、その後シュミットはどんな買収が一番だろうかと真剣に考えた末この結論に達したという。彼が目をつけたのはディスティモだった。アムステルダムを本拠とし、開発者が最良のモバイル・アプリを制作し販売するためのフィードバックを提供することに取り組んでいる40名の企業だ。
シュミットは同社のチームと文化が気に入り、さらにヨーロッパというアップアニーが進出を狙う地域が本拠という事実が気を惹いた。シュミットは2月にバルセロナで開かれたモバイル・ワールド・コングレスでヴィンセント・フーグスティダーと会い、そのことを告げた。
「われわれの向かっている先と、彼らの向かっている先について話しました」とシュミットは初対面だったコーヒーを挟んでの1時間について述べる。「彼らに時間をかけて検討することを提案したのです」
ウェリントン・パートナーズからの出資を受けている(金額は非公開)ディスティモはやはりサン・フランシスコ、ニューヨーク、ロンドン、ソウル、東京にオフィスを持つ。アムステルダムのオフィスはアップアニーのR&Dセンターとなり、合併後の会社は240名の社員となる。
両社は契約の詳細は現金と株式によること以外公表していない。
アップアニーは短期間でひっそりと1700万ドルの資金調達ラウンドを完了した。「われわれは目立つことを望んでいません」とシュミットは言う。このラウンドは
IDGキャピタル・パートナーズ、グレイクロフト・パートナーズ、セコイア・キャピタルの既存投資家からの投資となり、新規は募集しなかった。(続きを読む)

App analytics and data company App Annie has purchased competitor Distimo Holding to establish a foothold in Europe and has raised $17 million to finance part of the deal.

The two venture-backed startups had previously competed, along with companies like AppFigures and Mixpanel, in delivering analytics about app performance to developers, publishers, agencies and brands. Operating as a Nielsen ratings of sorts for the digerati, Distimo and App Annie both reported on an app’s revenue, rankings, reviews and ratings across the major mobile platforms as well as analyzing success on ad networks and conversions to paid users.

The deal was completed within just three months of floating the idea, according to App Annie Chief Executive Bertrand Schmitt.

After fielding unsolicited inquiries from other companies seeking to be acquired, Schmitt said he began thinking hard about what a smart acquisition for App Annie would look like. He targeted Distimo, a 40-person startup based in Amsterdam and devoted to delivering feedback to developers competing to create and sell the best mobile apps.

Schmitt said he liked the team, the culture and the fact they were based in Europe, a strategic market App Annie had yet to crack.

So, in February, Schmitt met with Distimo CEO Vincent Hoogsteder at Mobile World Congress in Barcelona and told him so.

“We told them where we were going and got a sense of where they were going,” Schmitt said of the initial one-hour meeting over coffee. “I proposed they spend time thinking about it.”

Backed with an undisclosed sum from Wellington Partners, Distimo also has offices in San Francisco, New York, London, Seoul and Tokyo. With the acquisition, the Amsterdam headquarters will become App Annie’s European R&D center and the newly merged company will employ 240.

The companies didn’t disclose deal terms, other than to say it was a combination of cash and stock.

App Annie raised the $17 million in a swift and quiet inside round.

“We didn’t want to be visible,” Schmitt said of the decision to tap existing investors IDG Capital Partners, Greycroft Partners and Sequoia Capital rather than reach out to new firms.

(From the Digits blog post. Thanks to Lizatte Chapman.)