サトヤ・ナデラがコード・コンファレンスに登壇、マイクロソフトの将来を語る

ライヴブログから:

  • マイクロソフトの将来は生産性ソフトウェアおよびプラットフォームの制作にかかっている。
  • ナデラ曰く、私たちは「ポスト・ポストPC時代」に差しかかっている。
  • マイクロソフトはビング検索事業をヤフーに売却する計画はない。
  • 「エクスボックスについては現在やっていること以外に着手するつもりはない」
  • マイクロソフトのソフトウェアとサーヴィスは「すべての端末」で動作することが不可欠、とナデラは述べる。
  • ナデラとコーポレート・ヴァイス・プレジデントのガーディープ・シン・ポールはスカイプでの同時通訳機能を初披露目した。

最初の3か月が早くも経過し、サトヤ・ナデラマイクロソフトCEOとして、これまでは考えられなかったほどの変化をうまく指揮してきた。
彼はオフィス・フォー・アイパッドの定期購入サーヴィスを開始したが、これには長期間にわたる制作と、アップルとの緊張状態にありながらの交渉とがあった。これはソフトウェアの巨人である同社にとって大きな決断だった。というのは同社はタッチ・ファースト版のオフィスのウィンドウズ8版ができるまでアイパッド版は見送ることを検討していたからだ。(ウィンドウズ8版はいまだに発売されていない)
その一方、ナデラはマイクロソフトが長らく手間取っている分野で強い方向付けを進めている。彼はビッグデータのイヴェントを指揮するとともに、サーフェス・プロ3を先週発表、これは単にビジネス利用のハイエンド向けタブレットではなく、ラップトップを使っている人にまるごと乗り換えることを可能とするものだ。これまでサーフェスマイクロソフトにとって高くつく賭けとなっている、というのもPCの減速が著しいところへもって来て、メーカーを敵に回しかねないからだ。
そのため、ナデラのToDoリストの最上位にはウィンドウズの立て直しと、携帯電話での強化により、目下アップルとグーグル(サムスン)との二頭レースといえるこの分野での並走者から抜け出すことが上っている。
クラウドとモバイル・ファースト企業としての売上で生き残っていくのみならず、テクノロジのリーダーのイメージを取り戻し、しみついてしまった「お父さんのテクノロジ企業」という印象を払拭することこそ彼の仕事のすべてである。
この数ヶ月でナデラは、レドモンドの新しいタイプのリーダーであることをあらゆる場面で示してきた。競合や課題点についても率直に語り、前任者とは違ってオックスフォードシャツとセーターではなくフードつきパーカーを着る。
弊紙では、コード・コンファレンスの皮切りとなるカラ・スウィッシャーとウォルト・モスバーグとの初となるロングインタヴューで、ナデラが示すマイクロソフトの今後の方向付けにたいへん期待している。(続きを読む)

Microsoft’s future is about building platforms and software for productivity. Nadella says we’re entering a “post-post-PC era.” Microsoft has no plans to sell its search business to Yahoo. “I have no intent to do anything different on Xbox than we’re doing today.” Microsoft’s software and services need to be available on “all devices,” Nadella says. Nadella and corporate VP Gurdeep Singh Pall unveiled a version of Skype that translates live between languages.

In the three short months since Satya Nadella took over asMicrosoft CEO,he has presided over a few developments that would have seemed almost inconceivable in another era.

He introduced the Office for iPad subscription service,a move long in the making but locked up for years in tense negotiations with Apple. It was abig decision for the software giant, which considered waiting until a touch-first version of Office wasreadyfor Windows8 before launching the iPad app. (It is still not available for Windows8.)

Meanwhile,Nadellahas also pushed Microsoft hard in several areas in which the company haslong been toiling.He has presided over abig-data event as well as last week’s launch of the new Surface Pro,which executives positioned not just as a high-end tablet for business use, but as a device to help you get rid of your laptop altogether. So far,Surface has been an expensive gambit for Microsoft,resulting in steep losses and further alienation of PC makers dismayed by aslowing computer market.

That’s why tops on Nadella’s to-do list will be fixing the Windows business and getting Microsoft’s phone business to be more than an also-ran in what has been atwo-horse race between Apple and Google/Samsung.

This is all part of histask to ensure the companylives up to its billing as a cloud and mobile-first company —to revitalize itsimage as a technology leader and to shake off the perception that it is your father’s tech company.

In hisfirst few months,Nadellahas gone to great lengths to show he is a new type of leader in Redmond — from speaking frankly about the competition and challenges to sporting hoodies rather than the Oxford shirts and sweaters of his predecessors.

We are looking forward to learning more about Nadella’s plans to take Microsoft in a new direction in his first in-depth interview with Walt Mossberg and Kara Swisher to kick off the inaugural Code Conference.

(From the Re/code blog post. Thanks to Ina Fried.)