ラファット・アリ率いるスキフトがAOLからガドリングを1千万ドルを大幅に下回る価格で買収

AOLは、同社が本業に不可欠でないとした部門の整理を進めており、このたび旅行サイトのガドリング・コムをスキフトに売却した。スキフトはラファット・アリの開設した旅行ニューズ・ポータルで、アリはペイドコンテントの創業者である。スキフトはこれと同時にAOLとの連携により、AOL傘下のマップクエストの地図とコンテント配給を開始する。
このニューズは、スキフト上でアリが明かした。ガドリングは「当面変更されないものの、背後でわれわれは微調整を行います」
問い合わせに対し、アリは取引の条件は公開していないと述べたが、複数の情報源から聞いた話では1000万ドルを大きく下回るとわたしは理解している。
ラファットがわたしに話したところでは、ガドリングから移籍してくる人はいないという。ガドリングはかなり前にAOLがウェブログズを2500万ドルで買収したことによりAOLの一部門となった。ウェブログズは買収当時エンガジェットなど85個のブログを運営していた。ガドリングには専門のスタッフはおらず、記者が2名いるがマップクエストとAOLトラヴェルとの兼務である。
AOLはガドリングにあまり積極的に投資しておらず、サイトはトラフィックを稼ぐ状態にはなくアレクサのランキングでは合衆国内15316位、世界中ではさらに低い順位にある。
同社の見るべき実績はツイッターで18万フォロワーをもつことである。これはAOLよりもスキフトがうまく活用できる部分と見られる。スキフトはそこに旅行ニューズ・スクープや解説記事を継続的に流すことができる(比較でいえば、スキフトは35000フォロワーをもつ)。
実際に、ガドリングのコンテント自体よりもそのオンラインにおける存在感のほうがアリの重視する点である。分析形式のサーヴィスとしての側面に並んで、より一般的なコンシューマ向けコンテント充実を図り、この両方によりスキフトがこれまで重視してきた旅行者や旅行テクノロジ業界への浸透を目指す。
「われわれはガドリングのウェブサイトやソーシャル・メディア・フィードにおける存在感を生かし、オトク情報源としてもビジネス向け情報源としても利用されるようにスキフトに取り込んでいきます」とアリは述べる。「ガドリングをコンシューマの旅行に関する関心や習慣を測定する実験台として活用する計画です」(続きを読む)

AOL today made its latest move in offloading assets that it no longer sees as core to its main business: it sold the travel site Gadling.com to Skift, the travel news portal started by Rafat Ali, who previously had founded paidContent.* At the same time, Skift signed a partnership with AOL in which Skift will use AOL-owned MapQuest’s mapping platform and collaborate on content.

The news was announced by Ali on Skift, where he said Gadling would “stay as is for a short bit while we tinker behind the scenes.” Contacted about the deal, Ali told me that the terms of the transaction are not being disclosed but from what I understand from sources it’s for significantly less than $10 million.

Rafat tells me that there are no people coming over with the site. Gadling.com, which became a part of AOL long ago with its $25 million acquisition of Weblogs (which operated 85 blogs at the time of the sale, including Engadget), had no dedicated staff, with the two by-lined authors that appeared on the site people who also worked on MapQuest and AOL Travel.

As a site without too much investment put into it under AOL in recent times, Gadling.com didn’t seem to be doing that well traffic-wise, ranking 15,316th in Alexa’s traffic tables for the U.S., and even lower in its global rankings.

What it did have was a decent presence on Twitter, where it has nearly 180,000 followers, which Skift may be able to leverage better than AOL did, by injecting that feed with Skift’s consistent flow of travel news scoops and analysis (as a point of comparison, Skift has 35,000 followers).

Indeed, Gadling’s online footprint, rather than content assets, seems to be the thing that Ali is focused on. Skift will use it to make a push into more generalised, consumer content as well as a place to gather data for what looks like an analytics-style service, both to complement Skift’s existing focus on people in the travel and travel tech industries.

“We will take over Gadling’s extensive online presence, from the website to its popular social media feeds, and build it as a news-you-can-use companion to the business-focused Skift site,” Ali writes. “We plan to use Gadling as an industry research test-bed for consumer travel interests and habits.”

(From the TechCrunchblog post. Thanks to Ingrid Lunden.)