グーグルがあなたがどこにいるか知っているわけではない(だがおおよそは知っている)
日本語の記事、一応紹介といったところ
- 「Google Maps for Mobile」の新版,GPS非対応機種でも現在地を特定:ITpro (2007/11/29 08:37)
- 「Google Maps for Mobile」に新機能--GPSなしで居場所を特定:モバイルチャンネル - CNET Japan (2007/11/29 12:05)
英語の記事、かなり多くのメディアが記事にしているけれど、良記事をいくつか
- Google service uses cell towers to locate users - Network World (11/28/07 By Nancy Gohring, IDG News Service)
Google launched a location service for mobile users on Wednesday that doesn't rely on GPS.
水曜日、グーグルはモバイル・ユーザにGPSへ依存せずに位置確認ができるサービスを始動した。
Google says the cell tower technique will locate the user within about 1000 meters.
グーグルが言うには携帯電話の電波塔の技術を使えばユーザの位置を約1000メートル以内で特定できるようになるという。
- Google Doesn’t Know Where You Are (But It Has a Good Guess) - Bits - Technology - New York Times Blog (November 28, 2007, 10:58 am By Saul Hansell)
Push a button on the map software, type “Starbucks” and it will display a map of the closest source of a latte fix, based on the cell tower or GPS data. The catch, is that this query, with your location, is entered in Google’s log files along with your phone’s unique ID.
For almost everyone, this won’t matter. But if your location is really a secret, don’t ask Google to help you find coffee.
地図ソフトウェアのボタンを押して「スターバックス」と入力すれば最寄りにあるカフェ・ラテを飲ませる店への地図を表示する。これは携帯電話の電波塔かGPSデータによる。このあなたの位置からの検索要求がグーグルのログ・ファイルにあなたの携帯電話の特定IDと一緒に記録されることに注目点がある。ほとんどの人にとって、これはどちらでもいいことだろう。だがあなたの位置がどうしても秘密だというのなら、グーグルにコーヒーを飲む場所を探してくれと頼まないことだ。
- Google's My Location: A Peek at Location on Android - O'Reilly Radar (11.28.07 Brady Forrest)
Until Android is released we can expect to get peeks at functionality via Google's existing mobile apps. So what does this peek potentially tell us? Not only will Android apps be able to support location data, there is also going to be a Google service for determining a user's location. Is this a possible source of revenue to supplement the assumed ad-model?
アンドロイドがリリースされるまでわたしたちはグーグルの既存のモバイル・アップスで機能性をのぞき見ることが期待できる。ではのぞき見ることのできる潜在能力はわたしたちに何を語っているだろう? アンドロイド・アップスが位置情報をサポートできるということだけでなく、ユーザの位置を特定することによって提供できるサービスをグーグルが作ろうとしていることも考えられる。そのうち実現するはずの広告ビジネス・モデルに、より多く貢献するための収益源になるのだろうか?