フリーミアムとフリーエコノミクス

ではフリーエコノミクスについて話そう。わたしはインターネットでなんでもフリーになるとは思っていない。有料ビジネス・モデルはたくさんあるだろう。たとえば、もしあなたがメジャー・リーグ・ベースボールの試合をインターネットでライヴで見たいとしたら、あなたはそれにお金を出すだろう。もしあなたがFTWSJのようなサーヴィスを頻繁に(月に10回以上)利用したいのなら、あなたはそれにお金を出すだろう。もしあなたがインターネットでHBOを見たいのなら、あなたはそれにお金を出すだろう。もしあなたがツイッターむけデスクトップあるいはモバイルのクライアントが欲しいのなら、あなたはそれにお金を出すかもしれない。
だがわたしたちは、インターネットでは多くのサーヴィスの提供コストが、アナログの世界で費やされていた提供コストよりも、著しく減少したということを正しく認識しなければならない。一切れのコンテントを提供するためのコストは、ゼロへと近づいている。だがインターネットでコンテントを提供するためのコストをトータルでみれば、それはゼロとはほど遠いのだ。(つづきを読む)

Now let's talk about freeconomics. I don't believe everything will be free on the Internet. There will be plenty of paid business models. For example, if you want to watch Major League Baseball games live over the Internet, you'll pay for that. If you want to use services like the FT and the WSJ frequently (more than 10x per month), you'll pay for that. If you want to watch HBO over the Internet, you'll pay for that. If you want a Twitter desktop or mobile client, you might pay for that too.
But we also must recognize that the cost of delivering many services over the Internet has decreased significantly from what it cost to deliver them in the analog world. The marginal cost of delivering a piece of content is approaching zero. But the total cost of delivering content on the Internet is far from zero.

(From the "A VC" blog post. Thanks to Fred Wilson.)