ジェフ・ベゾスとスパーク・キャピタルがウェブ・ベースのアドビを目指す「エーヴィエリイ」に投資

もしあなたが、曖昧模糊たるビジネス・プランしか出せないウェブ・スタートアップに食傷しているのなら、エーヴィエリイは新鮮な風を吹き込んでくれるだろう。アドビが販売してきた「フォトショップ」「イラストレータ」といった高価なデザイン・ソフトウェアに置き換わる、安価なウェブ・ベースのソフトウェアを販売してカネを稼ごうとしているのがエーヴィエリイだ。もっとも、まだカネはあまり稼ぐことができていない。この会社は今年、そのソフトウェア・スイートを24.95ドルの定期利用料で販売を開始したばかりである。
さらに、エーヴィエリイはオンラインで、このソフトウェアを利用する種々のクリエーターが、仕事の受注を行なえるマーケットプレースを開設することも想定している。言ってみれば、「イーベイ」と「クレイグズリスト」と「エッツィ」とアマゾン傘下の「メカニカル・ターク」が一体になったようなものである。

If you’re sick of hearing about Web start-ups with just the vaguest sense of a business plan, Aviary may be a refreshing change. It is trying to make money by selling cheap, Web-based alternatives to popular, expensive design software, primarily the stuff that Adobe (ADBE) sells, like Photoshop and Illustrator. Granted, it doesn’t make much money yet: The company only began selling $24.95 subscriptions to its software suite earlier this year.
Down the line, Aviary also imagines it will be able to create an online marketplace where the creative types who use its software can bid on work assignments. Sort of like eBay (EBAY) meets Craigslist meets Etsy meets Amazon’s (AMZN) own Mechanical Turk.

(From the "MediaMemo" blog post. Thanks to Peter Kafka.)