リアル・タイム・データのスタートアップ、売上の課題が押し迫るなかでニッチを開拓

「ホット・ポテト」は携帯電話のGPS機能をつかって、利用者が現在地の近所で行なわれているイヴェントを知ることができる。また、このサーヴィスではあなたのフェースブックの友達情報、あるいはその他のソーシャル・グラフの情報をフィルターしている。これが意味するのは、あなたの友達からのメッセージがより頻繁に届くということで、とくにあなたが、ほかの人がツイートしているようなイヴェントの場にいるときはなおさらである。
ホット・ポテトはまだ売上モデルを明確にできていない。同社によるとプロダクトは現在「ヴァージョン0」であり、目下アイフォンのアプリケーションを開始準備中であるという。
しかし、ホット・ポテトのサーヴィスはある点で「フォースクエア」と似ている。フォースクエアは最近人気のアプリケーションで、ゲームのような枠組みで、ユーザがいまいる場所に「チェックイン」すると、友達が近くにいないか確かめることができる。ユーザはその場所に頻繁に行くと、たとえばレストランなどあらゆる場所のバッジを獲得したり、「メイヤー」になることができる。
収益化についていえば、フォースクエアはユーザがチェックインする場所の近所にあるビジネスに、クーポンや広告を発行している。このような方法は、理論的にはホット・ポテトでも使うことができるだろう。(つづきを読む)

Hot Potato uses GPS technology in the mobile phone so that people can see what events are happening near them. The service also filters the information based on your Facebook friends or other social graphs. This means that messages from your friends would show up more often, particularly if you’re at an event in which many people are tweeting.

Hot Potato hasn’t yet made clear its revenue model. It says it’s still in “version 0” of its product, and it’s also in the process of launching an iPhone application.

However, the Hot Potato service is somewhat similar to Foursquare, a recently popular application that allows people to “check-in” at locations in a game-oriented framework and find out if their friends are nearby. Users can win badges or become “mayors” of restaurants or any location if they go there frequently.

As for monetization, Foursquare provides coupons and ads for businesses that are near the location where a user checks-in. Such a method could also theoretically be used with Hot Potato.

(From the "Venture Capital Dispatch" blog post. Thanks to Tomio Geron.)