スターバックスとスクエアの提携:ヴィジョナリーかリスキーか?

The Starbucks-Square Deal: Visionary or Risky? - NYTimes.com (AUGUST 8, 2012, 4:44 PM Brian X. Chen)
...「レベルアップ」というモバイル決済アップを提供するScvngr社の首席業務執行役員であるセス・プリーバッシュはイーメールで、スクエアの「まったくすごい取引」だと述べた一方、戦略的には危険な賭けかもしれない、という。彼によれば、スクエアはテクノロジによるトップ・ダウンでやっている。アップを提供し、セールス・ポイント方式を提供し、そして取引処理を実行する側にいる。スターバックスとの提携は、ほかの企業にとっては自前のモバイル決済システムを開発せねばという焦りを引き起こすものだ、と彼は言う。
プリーバッシュ氏はさらに、スターバックスの首席業務執行役員ハワード・シュルツがスクエアの取締役になることは、スクエアの決済システムにコーヒー界の巨人が影響をおよぼすことで、ほかの企業が取り残された思いをするおそれがあると言う。
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...Seth Priebatsch, chief executive of Scvngr, which offers a mobile payment app called LevelUp, said in an e-mail that this was an “awesome deal” for Square, but could be a dangerous move strategically. He said that Square had a top-down approach with its technology: It provides an app and a point-of-sales system and acts as a processor. The partnership with Starbucks could scare merchants into scrambling to build their own mobile payment systems, he said.

Mr. Priebatsch also said that adding Starbucks’s chief executive, Howard Schultz, to Square’s board gives the coffee giant influence over Square’s payment system, so other merchants could feel left out:

(From the BITS blog post. Thanks to BRIAN X. CHEN.)