スクエアはギフト・カードでアップルのパスブックに参入

Square Slides Into Apple’s Passbook With Digital Gift Cards – AllThingsD
スクエアは、小型の四角いガジェットにクレジットカードを読み込ませることで知られるデジタル決済企業だが、今年のホリデイ・シーズンにあたってユーザにギフトを贈る。
それはたくさんのギフトだ。スクエアのユーザとそうでない人のあいだで交換できるギフト・カードを同社は始めた。このカードはさまざまな形態で贈ったり使ったりでき、アップルのパスブック・アップでも使える。パスブックはスクエアがアップルと初めて組む、デジタル・ウォレットである。
スクエアを発案したジャック・ドーシイはニューヨーク・シティでいくつかのインタヴューを受け、この新しいギフト・カードを紹介した。
仕組みはこうなっている。ユーザはまず、消費者向けのアップ「ウォレット」をアップデートする必要がある(以前「ペイ・ウィズ・スクエア」と呼ばれていたものだ)。またはスクエアを使ったことがなければ、ウォレット・アップをダウンロードする必要がある。
スクエアの名簿に載るビジネスは約25万店にのぼり、これらの商店はスクエアのソフトウェアをアイパッドで使い、店舗で決済を行なう。消費者は店頭でギフト・カードを友達や家族に贈ることもできる。もちろん、使えるデジタル・ギフト・カードにはスターバックスもある。同社は最近、スクエアによるクレジットカード決済を合衆国内7,000店以上で展開したばかりである。
ギフト・カードを受け取った人にはイーメールが送られ、各種の形態から選んで使うことができる。そのままスクエアで使うこともできれば、アイフォンのパスブックに送信したり、店舗でQRコードをかざして使うこともできる。受け取った人はイーメールのQRコードを印刷して使えば、スマートフォンがなくてもいい。
パスブックはアップルのiOS6で登場したデジタル・ウォレット・アップで、店舗の会員カードやクーポンや航空搭乗券に使えるが、ドーシイによるとこのたびの提携によりより多くの消費者をスクエアに呼び込むことが見込まれるという。彼はまた、スクエア採用の商店にとってもギフト・カード・プログラムは有利であり、通常の利用料だけで、追加の発行料は不要だという。
だがおそらく、いちばんの効果はクチコミによるマーケティングであり、デジタル・ギフト・カードをユーザが贈ることによりスクエアが得られる。同社は自身をある種のカード・イシュアとして位置づけようとしている。
言い換えれば、スクエアはギフト・カードが使われるかどうかは構わない。実際、使われずに終わる可能性はかなりある。ある調査で、2005年から2011年のあいだにギフト・カードとして発行され、使われなかった総額は410億ドルであるという。
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Square, the digital payments company known mostly for its square-shaped, credit card-processing gadget, is giving its users a gift this holiday season.
Lots of them, actually: The company just rolled out digital gift cards that can be exchanged between both Square and non-Square users. The cards can be presented and redeemed in a variety of ways, including through Apple’s Passbook app — Square’s first integration with Apple’s new digital wallet.

Square creator Jack Dorsey was taking interviews earlier today in New York City and showing off the new gift cards.

Here’s how it works: A Square user must first update the existing consumer-facing app, simply called “Wallet” (formerly named Pay with Square). Or, if you’ve never used Square, you’ll have to download the Wallet app.

From Square’s directory of approximately 250,000 businesses — merchants using Square software on an iPad to process their in-store payments — a consumer can opt to send a friend or family member a gift card from one of those stores. This, of course, includes digital gift cards from Starbucks, which recently began using Square to process credit card transactions at 7,000 locations across the U.S.

An email will then be sent to the recipients, with a few different options for redeeming the gift card. The customer can use Square themselves, send the gift card to their Apple Passbook app on iPhone or just show a QR code at the store. The recipient can also print out the QR code from their email, if they want to skip using a smartphone entirely.

By working with Passbook, Apple’s digital wallet app for iOS 6 that stores loyalty cards, coupons and airline boarding passes, Dorsey said the company is hoping to turn even more consumers on to Square. He also said the gift card program will appeal to Square merchants, as it doesn’t involve additional issuance fees — just the standard Square processing fee.

But the biggest benefit is probably the word-of-mouth marketing Square will get as its users send around digital gift cards. The company also further establishes itself as some sort of card issuer.

In other words, it might not really matter to Square if people actually end up using the gift cards — and there’s a good chance you won’t. Last year it was reported that from 2005 to 2011 the total amount of money on gift cards that went unspent could be as much as $41 billion.

(From the All Things D blog post.Thanks to Lauren Goode.)